Provprat: Den här björnmarknaden / kraschen lite annorlunda

Ja, jag håller med dig. Sen finns det säkert de som i unga år är rätt försiktiga också (som jag). Andra är det inte. Men om det finns någon trend mot mer försiktighet är det nog högre ålder = större kapital.

Inte tänkt på det men jag stegar nog också in långsammare än ut :thinking: Man känner ju oftast att det är gott om tid att gå in (wall of worry fasen). Corona undantaget (och 1987 kraschen, men då var jag inte investerad).

1 gillning

21 dagar senare så har vi i Sverige fått nya siffror på att kärninflationen fortfarande stiger när det var förväntat att den skulle har gått ner. Börsen borde ju ha anpassat sig efter det.

Svensk börs är fortfarande väldigt optimistisk.

OMX30: -0.5%
S&P500: -3.62%

1 gillning

Hade varit intressant att se inflöden och utflöden. Har småsparare fortfarande mer att sätta in, eller är det utländska aktörer som köper?

För er som följer Jeremy Grantham (och inte bryr er om trasiga klockor), var han med i en podcast för några veckor sedan och pratade makro:

1 gillning

Är förvirrad kring denna ”bubbla”. Blir det någon krasch? Är det nu vi är i tjurfällan eller har man lyckats med en mjuklandning?

Vad tänker ni nu med sjunkande inflation och en börs som återigen verkar gå stadigt uppåt?

Verkar som vi gått in i Bull Market nu.

Ingen aning, men något förvånande att inget i det ekonomiska systemet gått sönder ännu av de hastiga räntehöjningar. Går något oväntat sönder kan det nog vända nedåt igen men just nu verkar allt lugnt. Svårt att veta om det är över eller om det är lugnet före stormen. Går nog bara att veta efteråt.

Ny intressant intervju med Jeremy Grantham som diskuterar allt från nuvarande marknadsläge, AI, klimatförändringar och råvaror.

Var det något i den som fick dig att ändra i dina bets för 2023?

Fortsatt i princip helt i kontanter? Vad skulle få dig att investera dessa i aktier igen?

Jag är fortfarande i liknande position, men sålde av Storskogen på dess senaste peak och tog hem vinsten.
Utökat mer mot långa amerikanska räntor. Sparräntan på sparkontona har utvecklats bra det senaste halvåret.
Månadssparandet i småbolag har fortsatt.

Ligger +3.33% nu på halvåret, vilket är mer än förväntat med den stora delen på sparkonto.

Nuvarande fördelning:

Hade egentligen som målsättning att gå all in vid -50% för Amf småbolag från dess peak, men är på senare tid beredd att vara mer flexibel för en mindre hård gräns.

En insikt från den här manövern har varit för mig, att det inte är rädslan för att börsen ska gå ner mer som håller mig borta från att gå in med allt, utan två faktorer som hela tiden drar i olika riktning: 1. Girighet, 2. Fear of missing out på uppgången.

Tack för att du delar med dig dina tankar!

AMF Småbolag är ned -35% från ATH redan så skulle bara behöva runt -20% till för att trigga detta all-in köpbeslut. Personligen får jag inte ihop enbart ytterligare -20% för att gå all-in jämfört med Jeremys budskap om att vi är i en liten rally i en utav de största bubblorna någonsin som sprack 2022 :thinking: Personligen månadssparar jag en ganska stor del (lite mer nu än för 1.5 år sedan) jämt fördelat mellan AMF Småbolag, PLUS Småbolag, samt PLUS Mikrobolag som min svenska exponering.

Om jag förstår dig här ser du nr 1 som girighet i att försöka träffa nära botten?

AMF Småbolag var i sin absoluta botten förra året på -45%.:slight_smile:

Min plan var inte att träffa någon absolut botten, utan siktade in mig på en nivå som skulle ge bra avkastning utan att bli för girig, även om jag trodde det absolut kunde bli djupare än så (amerikanska börsen har aldrig varit värderad till två standardavvikelser över median utan att sedan fallit med minst 50%). När AMF Småbolag låg på -45% så låg S&P500 i sin hitintills djupaste botten bara på ca -25%.

När jag tolkar Jeremy Grantham, så det han menar med att nuvarande “bubbla” kan jämföras med de största, så är det inte nödvändigtvis konsekvenserna av bubblorna (nedgångarna) som är det som är jämförbara utan snarare likheterna i enorma övervärderingar, värderingar helt frånkopplade vinsterna, galenheter som memestock/gambling etc.
När han spekulerat om hur djup nedgången kan bli, så har han gett ett ganska brett spann, och även pratat om att när man tittar på botten av nedgången så måste man ta inflationen i beräknande, så ju längre tid som går och desto längre tid vi har inflation så bör botten hamna högre och högre upp.

Girigheten ligger i att man gärna hoppas på att börsen går ner ännu mer innan man går in.
Om tex. AMFs ligger på -45% när S&P500 ligger på -25%, så är det lätt att hamna i tankenbanor om vad kommer AMFs ligga på när S&P500 hamnar på -35%. Inte nödvändigtvis att träffa botten, utan girigheten ligger i att man inte köper in sig för man tror att man kan tjäna ännu mer.

Shiller PE ligger idag på över 31 !

Lite i motsats till hur det utvecklade sig på 70-talet när räntorna steg.

Tittar man på nedgångarna de senaste 50 åren (är väl kanske för liten tid), så finns det ingen nedgång där återhämtningen varit så stor under så lång tid där man sedan når en ny lägsta punkt innan man först nått startpunktens värde först. Visserligen ska någon gång vara den första…

Även om man som jag tycker att det är grymt övervärderat just nu samtidigt som vi har de räntor vi har, så kanske man kan tänka sig en uppgång av breda index till ATH igen för att sedan vända ner igen direkt. Det finns det många exempel på i grafen ovan.

(BTW, gick in 25% av allt kapital i AMF småbolag igår på drygt -35% som hedge mot huvudstrategin)

1 gillning