Inte bara det. Mycket verkstadsbolag som är sencykliska och därmed tenderar att gasa över stupet (klassiskt Sandvik i finanskrisen). Så Stockholmsbörsen är lurig
Mentalt förberedd för lågkonjunktur - optimisten i mig säger mild, pessimisten säger ”åt h-te”, medan realisten säger ”vänta och se” framåt våren
Problemet är bara om man ska låta pessimisten eller optimisten i sig få bestämma hur man ska agera framgent
Eller är det en 50/50 som ska gälla ett tag framöver?
Som alltid kör jag på ”when in doubt, do nothing” när det gäller börsen.
Det jag däremot gör är att se över riskprofilen. Planerat om uttag av konton i FIRE/pension en del så på en del konton behöver jag sänka risken för de ska tas ut tidigare och på andra tvärt om.
Så jag är lite i en småjobbigt ”både och” sits. Både ”just keep buying” i en del och klurar på när det är lägligt att dra ner risken i en annan del.
Sen gör jag ju aldrig något drastiskt utan alltid i steg (en gyllene regel för mig) vilket i nuläget är lite som att dra ut en tand långsamt. Men så är det ju, principer gäller även när det är jobbigt, trots kognitiv dissonans
Kan inte annat än att hålla med dig.
Är nystartad FIRE så nu har man mer tid att ”grubbla” över taktiker och placeringar.
Man försöker men det kan nog alltid gjorts bättre.
Men säg att du nu skiftar från en 100/0 till 50/50. Och så antar vi en mega krasch. Visst dina pengar har inte minskat lika mycket. Men nu har du börjat månadsspara hälften så mycket i månaden.
Så man missar en fantastisk möjlighet att köpa billigt, för att skydda sina pengar som ändå inte ska tas ut förrän om ~20 år.
Om man nysparar så köper man billigt. Bra att köpa mer 100/0 efter en krasch.
Om man däremot är i eller snart FIRE/pension så har man bara det kapitalet man har (och det är som störst i början vilket borgar för nojja ) och då är det närmast ombalansering från räntor till aktier efter en krasch som utgör en form av nysparande i aktier. Då kan man inte ha en liten del räntor om det ska få effekt. Därför blir väl just stay rich portföljen 50/50 eller möjligtvis 60/40.
@AC72 japp 50/50ish är det jag kör på räknat på totala kapitalet inkl inkomstpension, bostadskapital (räknat som Långränta). Men eftersom jag har lite guld (7% på totalen eftersom det gått upp) så är det väl närmast 46.5/7/46.5
Det jag också brottas med är räntedelen som ju är stor. De olika typerna, durationer och valutor. Jag har skrivit här på RT tidigare att jag var busrädd för långräntor men nu när de haft en stor krasch känns det dax att planera om den delen till mer långräntor.
Hoppas på fler bra avsnitt om räntor med andra ord
Att köpa är enkelt, att sälja är svårt.
Det är min erfarenhet.
Jag skulle vilja höra mer om att sälja av, när, hur och vad. @janbolmeson om jag får önska
Ha! Jag tycker precis tvärt om Alltid intressant att se hur olika man kan känna.
Min stegvisa approach är att bestämma nya läget och sedan dela upp i poster och snitta in/ut det. Så kör jag både upp och ner, medan ner alltid känns lite lättare för mig. Känns alltid bra att ta hem vinster.
Tex om en TJP som ska sänkas i aktieandel från 90% till 60% så tar jag det typiskt i 5%enheters delar för att inte hamna helt fel (eller rätt för den delen). På köp känns det helt naturligt för mig. På sälj så får jag mana på mig mig lite att inte göra allt på en gång. Alla är olika så man får nog hitta sin strategi.
(innan kommentarerna flyget om att man alltid ska köpa för hela kapitalet på en gång rent statistiskt. Ja, så är det men det funkar inte så bra för mig. Suboptimal individanpassning pga. kynne helt enkelt)
Dels har man olika horisont och en del kanske är i uttagsfasen eller i en mellanfas där man slutar handla men snart börjar sälja. Sedan är det ju trevligare att sälja för 110 än 100 och en 90%-ig uppgång efter ett fall på 50% är ju trevligt, men fortfarande inte där man var.
Sedan är ju gröna siffror mysigare rent generellt.
Jag har 100% aktiefonder i alla tjänstepensioner och kommer fortsätta med det tills de är tömda. Räntor/guld och annat diversifierande har jag bara i de konton jag kan ta ut från när jag vill.
Så länge man har tillräckligt med totalt kapital i sitt fria konto att man inte tömmer det innan man kan fylla på det från uttag ur tjänstepensionerna så tycker jag det är rätt.
Går det ner i tjänstepensionerna men fria kontot ökar eller står still, så kan man ombalansera fria kontot så att aktiedelen går upp där. När marknaden sedan återhämtar sig kan man se det som ett uttag ur tjänstepensionerna trots att de fortfarande är låsta Man ombalanserar sig till tidiga uttag ur tjpn.
Funkar säkert fint att göra så fram till 50ish, lite beroende på när man vill gå i FIRE/pension.
Man måste dock tänka på att TJP är oskattat så man måste kompensera för det när ma än räknar ihop totalen. En komplikation är att skatten skiljer 8-9%enheter beroende på uttag före 67 och därefter, men det kan man lösa med något snittvärde .
Problemet senaste i livet om man tex vill hålla en 50/50 allokering totalt sett är att man måste ändå addera aktier i fria kapitlet i nergång och räntor i TJP vid långa uppgångar för att balansera, så det blir ändå lite rörigt fram och tillbaka.
Om man går tidigt i FIRE/pension så konsumeras fria kapitlet och då måste man också öka räntedelen i TJP ändå.
Så jag har landat i att sätta en aktieandel på konto beroende på sparhorisont för kontot, åtminstone 10+ år för 90-100% aktier, och 60/40 för kortare. Så får man ändra på det när man planerar om uttagen.
Powel sa att de ska pröva behovet av ränte-höjningar varje månad.
Alltså, FED ser att tidigare höjningar givit effekt så nu vill man inte höja mer än nödvändigt, för man vill inte skapa lågkonjunktur och arbetslöshet.
Marknaden kan kännas överdriven ibland och ibland är förklaringarna bara efterhandskonstruktioner, men i detta fall fanns det anledning att glädjas.
Vad kan skapa nya fall?
Ryskt utökat anfall på Ukraina? Ja.
Kina startar ekonomin och köper råvaror som ökar priser och inflationen. Ja.
Okända händelser. Absolut.
Det där har nog en del med ålder att göra. Är man tillräckligt ung och har hela livet på sig att mata sina placeringar (och jämna ut sina misstag!) går man fullt in så fort som möjligt.
Är man inte långt ifrån tidpunkten då man tänker plocka ut pengar (eller redan är där) måste man tänka lite annorlunda. Och vara mer rädd om sitt kapital.
Jag gör som du och stegar mig in och ur. Framför allt in. Kurser faller snabbare än de stiger så jag har mer brått med att sälja.