Provprat: Den här björnmarknaden / kraschen lite annorlunda

Det är ju inte direkt så att det “flyter blod på gatorna”, vilket talar för att vi inte är på botten än. Men å andra sidan så tyckte jag inte att det gjorde det under Covid-kraschen heller, där vände det bara upp igen när folk insåg att det inte var slutet på mänskligheten.
Måste vi verkligen ner till despair innan det vänder?

1 gillning

jag trodde att det skulle ha gått ner mer, men att folk inte skulle bry sig så mycket då alla var vana att börsen och tillväx går ner. så det har inte följt min tanke… om det inte rasar lite till snart.

De som kollar till sina fond/aktieinnehav skämtar ju lite om att “idag har man inte råd att äta utelunch” eller liknande. Men i praktiken märker jag ingen skillnad på folks beteende.

Min källa vad gäller krypto skriver i veckans uppdatering att institutioner och stora företag går nu in med pengar i krypto. Mycket mer pengar nu än förra gången det var ”crypto winter”.

15 miljarder USD har pumpats in i kryptoprojekt senaste året. Sedan tidigare ligger runt 70 miljarder USD låst i olika DeFi.

https://www.linkedin.com/pulse/cryptos-warm-winter-dror-poleg/

1 gillning

Det är fler än du som tycker så. Det låter rimligt för om det samlade börsvärdet minskar och antalet aktier är samma som tidigare måste mellanskillnaden finnas någonstans.

Om det är proffsen som har sålt av, hur kan det komma sig att de inte känner till att passivitet lönar sig på sikt? Eller anser de ändå att aktivitet lönar sig? Jag menar, de är ju ändå proffs och borde veta.

1 gillning

Passivitet är för oss småsparare. Proffsen flyttar hela tiden sina pengar dit där de får bäst avkastning för tillfället.

Varför gör inte vi småsparare det? Det låter som att vi missar rosen på tårtan.

1 gillning

För att de flesta nötallergiska småsparare är osäkra på om rosen består av sockerpasta eller marsipan?

Vi småsparare ska månadsspara i indexfonder oberoende om börsen går upp eller ned.

1 gillning

Proffsen blir utvärderade på en mycket kortare tidsperiod och måste hela tiden agera. Det finns inget utrymme att ta en bra position och sen sitta still. Om man kikar på filmen The Big Short så kan man få en liten inblick i hur det är för proffsen och anledningen till att de är kortsiktiga.
Jag har för mig att Warren Buffett också drev en fond~ ett tag, men att han la ner den pga. att de som hade investerat i den var kortsiktigare än honom och kunde förstöra hans strategi genom att ta ut pengar vid dåliga tillfällen. Därför investerar han genom Berkshire Hathaway istället, där aktiekursen på inte påverkar möjligheterna för honom att investera enligt hans filosofi.

5 gillningar

Så kan det kanske vara men om det leder till ett sämre resultat borde det straffa sig i längden, kan jag tycka.

Dåliga kortsiktiga resultat leder till färre kunder, som leder till sämre resultat för företaget, som leder till att anställda får sparken. Så det är egentligen bara självbevarelsedrift hos företaget och dess anställda.

Är det inte så att man är kund just för att man vill se långsiktiga goda resultat? Och att man placerar sina pengar där man kan få det.

Nej, jag tror kunder vill se goda resultat, gärna så fort som möjligt.

2 gillningar

Tänker i liknande banor. Har inte enskilda aktier men är i crypto. Hade turen att sälja av en del nära toppen och väntar på att kliva in igen. Det pratas om blodbad men jag tycker inte att det har börjat än. Det är långt kvar till stämningen sommaren 2018. Säkert ser vi ett litet rally upp till 35k för ₿ och sen kraschar vi vidare. Jag följer inte med så noga än, känns som att det är för tidigt att sitta med fingret på avtryckaren. Vill se åtminstone 25k och mer panik först. Blir inte förvånad om vi åtminstone testar förra cykelns ath på 19-20k men gillar inte att spekulera för långt fram i tiden, vill se TA som backar upp också. Hodlar fortfarande majoriteten av innehavet eftersom …

Andra tankar är att det ska bli spännande att se vad som händer med bitcoin nu när vi ser hög inflation, högre räntor och mindre expansiv penningpolitik. Bitcoin har ju bara existerat ett drygt decennium och i en minst sagt speciell miljö. Jag tror inte att cyklerna kommer att fortsätta enligt samma mönster om vi går in i en långvarig recession, även om en del gärna vill se dem som någon slags naturlag.

Det har jag också haft anledning att fundera över, många gånger … :laughing:

https://twitter.com/TheTranscript_/status/1535353212554846208

https://twitter.com/TheTranscript_/status/1535353286903181312

https://twitter.com/TheTranscript_/status/1535355732178178060

2 gillningar

-3,57% på OMXSI idag och vi närmar oss nu -30 för året och då är vi inte ens framme vid halvtid för året. Kände att det var läge att plocka upp denna “hur känns det” -tråd igen. Sedan Jan skapade tråden den 12 maj så känns det som det blivit värre och jag börjar undra om vi som inte upplevde 2008 och 2001 nu snart ändå skall bli inbjudna till gänget som upplevt en rejäl nergång? Vi kan ju trots allt inte vänta för evigt innan vi kan skriva in en riktig krasch på CV’t. I varje fall om man äger bolag i tillväxt och tech som rasat runt 70% :wink:

Är det någon annan som ändrat sin syn på nergången eller ni sitter alla i perfekt balanserad portföljer och månadssparar så det här känns mer som en liten dipp?

3 gillningar

Jag väntar fortfarande på att det ska komma lite större varsel/uppsägningar innan det börjar kännas som att vi är på väg någonstans. Blir det inte värre än så här klarar vi oss lindrigt undan. Just nu känns det mest som att det är REA utan att det påverkat samhället i någon större omfattning.

Med nedgångar på -40% till -70% så har portföljen balanserat sig själva :person_facepalming::scream:

4 gillningar

Tänk så olika man kan uppfatta världen. Själv arbetar jag i ett litet tech/tillväxtbolag, har investerat i liknande bolag och skall dra igång en större renovering av vårt hus. Känns som att det är brist på pengar i alla mina delar av livet just nu :wink:

Spelar inte så stor roll om det är REA om man inte har några pengar att handla för.

Igårkväll så satt jag för första gången och såg Powells presskonferens efter ett räntebesked, då vet man att något är annorlunda…i varje fall för min del :slight_smile:

2 gillningar