Ja, syns även grafen här att denna nedgång är längre. ![]()
Hur långa var crasherna 2000 och 2008?
När man månadsparar 15000 Sek från lön och 10000 från sparkonto utan någon plan för behov av pengar… Keep it falling, Baby! 
Mitt mål är att trycka in tillräckligt för att ”stay a invested multimillionaire" 
Hittils inga problem för fallet har varit väldigt mjukt totalt sett.
Några tankar kring hur man ska se på klassikern ”sell in May and stay away” ett krigs- och nedgångsår som detta? 
Det händer ju dessutom en del i sommar när t ex Ingves står och myser bakom mustaschen när han pratar räntehöjning.
Ja, sell in May and stay away until “ring klocka ring” ringer in 2024 ![]()
Som sagt tidigare så tror jag det här blir en ”grinder” på sådär 2 år. À la 1990-1992, 2000-2002, 2007-2008. Det var ju ett tag sedan.
Bara det att så många redan ”jagar” bottnen säger mig att vi inte är i närheten av den. Desperationen och dystopin som brukar vara vid en botten har inte infunnit sig helt enkel.
Kanske många vant sig vid kortare 3-6 mån smällar som det varit sedan 2009. Men så är det ju inte riktigt historiskt. Snitt björnen är ju runt 1 år och det var ett tag sedan vi hade en ”lång björn”, samt att vi har begåvats med ett helt gång med problem som kan ta lite tid att värka ut.
Creative destruktion är en del av marknadsekonomin som vi ska vara glada för, i långa loppet. Dåliga företag, dåliga investering går åt pepparn och människor, kapital och andra resurser sätts i arbete i nya fräscha bolag som skapar den tillväxten vi förväntar oss av börsen i framtiden. Dåliga företag och investeringar kan aldrig ge den tillväxten.
Sen ska vi nog inte överdriva problemen. Något Lost Decade tror jag inte riktigt på. Kanske inte världens börsrally à la 2009-2021 utan lite mer normal utfall och kanske mer cykliskt. Just pga creative destruction så tror jag världen kommer igen, ivrigt påhejad av politiker och centralbanker som kommer att göra sitt yttersta för att smörja hjulen.
Recessioner och krascher är lite som att storstäda hemma. Man våndas före och sliter, svettas och tycker det är skittråkigt under tiden men gud va bra det är efteråt när allt känns som nytt ![]()
Sorry! Så det var min rant ![]()
Ranta på - vi tänker lika. ![]()
Det tror jag med, realt.
Jag tror inte riktigt det. Jag tror det finns så oerhörda mängder kapital vid sidlinjen nu och en mer och mer tilltagande inflation i människors medvetande. Det blir tuffare ekonomiskt men de som sitter på pengar fortsätter betala högre priser och dessutom vänta på börskraschen som aldrig kommer. Så marknaden blir volatil men kommer ingenstans nominellt. Varken upp eller ner. Inflationen fortsätter vara hög så att realt går bolagsvärderna ner ordentligt.
Helt enkelt finns det massor med pengar men ingen hastighet på pengarna just nu. De pengarna måste inflateras ner ordentligt i värde.
Jag tror att det beror lite på var man kollar. Kolla krypto, tech och tillväxtbolag - där har vi blowuouts och kapitulation. Det är det som jag upplever lite annorlunda med denna rundan. Att vissa sektorer är nästan oberörda och andra är ner -40, -50 eller till och med -70 %.
Det är vi som sitter med breda globala portföljer som är relativt förskonade dessutom till följd av USD-kursen.
@janbolmeson och @Nightowl visst kan det vara så men för att utmana lite … ni pratar båda lite av ”Green Shoots” som argument mot att jag tycker att för många pratar ”Green Shoots” vilket snarare stärker min uppfattning 
Visst, massor av pengar i systemet så TINA ska köra igång igen. Kanske. Kanske inte. Kanske pengarna går från börs till räntemarknaden istället, om man vädrar att centralbankerna lugnar ner räntehöjningarna för att inte krascha ekonomin. Speciellt om bolagens vinstprognoser dras ner pga logistik problem, komponent/råvaru-brist och kostnadsinflation där bolag har svårt att höja priserna i rädsla för att tappa för mycket i omsättning.
Visst, vissa sektorer är ner mer än globalt index. Breda tech index är väl ner 40% eller så (i USD) men de kommer ju också från ganska tokiga värderingar. Krypto räknar jag inte som en tillgång.
Jag räknar globalt index - utan SEK/USD effekt - som då är ner 17-18%. Typ globala index är inte ens i officiell björnmarknad (-20%) och vi vill redan räkna ut björnen? Alltså att det bara blev en korrektion trots att inget av problemen som startade nergången har egentligen lösts, eller ens kunnat kvantifieras?
Så jag tror vi har en rätt lång väg att vandra mht till den räcka av problem vi har att hantera. Såklart inte rakt ner i källaren utan med en del björnrally. Det är dessa besvikelse som är så utmattande.
Just nu sitter jag själv med fingret på avtryckaren för att öka aktieallokeringen men det är mitt första av sex skott 
Återingen så tror jag att det blir en björnmarknad och nergången kommer fortsätta långdraget realt. Nominellt inte alls så. Nominellt kommer det stå och stampa i lång tid. Varken upp eller ner.
Inflationen kommer bädda in sig ordentligt i ekonomin.
Varför? Jo för räntorna kommer inte stiga så mycket då räntekänsligheten i ekonomin är enorm och centralbankerna kommer inte våga sänka ekonomin i botten.
Mängden lån i USA t.ex. har redan tvärstannat. Därmed tillsätts inte mer pengar (skapas av affärsbankerna tillsammans med lån). Så räntorna kommer ha ett tryck neråt, för efterfrågan på lån kommer vara låg. Så låga räntor, massa stillastående pengar i ekonomin och recession ger resultatet hög inflation med obefintlig tillväxt.
Proffsen har redan sålt av och sitter just nu med mycket cash men “retail investors” har ännu inte greppat vad som pågår och när de slutligen kastar in handduken går proffsen in igen. Så har det alltid varit.
Det är detta som kännetecknar en bubbla som pyser ut, det börjar i vissa sektorer där fallen blir större och större, för att sprida sig till andra. Sist faller de breda stabila företagen.
När de breda indexen började gå ner vid årsskiftet hade fallet påbörjats månader tidigare i vissa sektorer.
Jag rekommenerar Jeremy Granthams beskriving av detta i denna video, startar vid 2.37 in.
Nej. En fond kan jag ju sälja precis när jag vill, dvs det kapitalet är ju mer reellt och känt till belopp ± normala kursvariationer. Bostäder säljer man inte lika lätt eller ofta så jag ser det uppskattade värdet av min bostad mer som “monopolpengar” tills dagen när den säljs, först då är det reella pengar efter skatter och avgifter.
Ok, då missförstod jag dig. Du är också inne på en stagflations typ av period à la USA 1966-1982 som jag tolkar dig?
Där vi kanske skiljer oss åt är att jag år mer pessimistisk i närtid och tror på en bra mycket djupare nergång även nominellt
… men på längre sikt tror jag inte enbart att vi kommer att stå och stampa nominellt utan med viss tilt uppåt. Tyvärr med risk för att bred långsiktig buy & hold inte fungerar lika bra längre som gör investeringar jobbigare
Det brukar bli så. Det är därför man väljer globala indexfonder tryggaste sparform (aktier) långsiktigt . Man ligger alltid i mitten utan att sticka ut varken vid stora uppgångar eller nedgångar. Man måste inse att global index sparare kommer aldrig få sin plats i aftonbladets första sidan,men man slipper bli en besviken förlårare.Lagom är bäst ! ![]()
. Sedan får vi räkna med att även bredaste global indexfond kan backa ordentligt då är det viktigt stå ut med det om man vill bli långsiktigt vinnare på börsen.
Tack! Väldigt intressant. Efter att ha lyssnat på det så känner jag mig som super-bullish i jämförelse ![]()
Håller med dig. Det känns som kapital flyr högvärderat tex tech, speciellt bolag med röd bottom-line, till ”säkrare” sektorer.
Mina värde/utdelningsaktier och ETFer, speciellt de utomlands, gått bra och är knappt ner någonting alls ens i EUR/USD dvs upp i SEK. Alltså att kapital flyr dit i nuläget.
Nu börjar ju även dessa träffas rätt hårt. Tex Target som trots allt är dividend aristocrat inom dagligvaror gick ner typ 20% på rapport för de drabbas av inflationen trots att de inte var sådär superhögt värderade.
Så det känns som hack ordningen att drabbas är
- Högvärderade bolag utan vinst
- Högvärderade bolag trots vinst
- Retail bolag som drabbas av inflation och normalt lever på låga marginaler dvs känsliga
- Industribolag som ser avmattning
- De flesta andra sektorer
- Råvaror och Energi när konjunkturen till slut viker
1-2 är redan långt gånget. 3-4 är på gång. 5-6 under andra halvåret. Som jag ser det ![]()
Den som lever får se helt enkelt. Tyvärr har mina spekulationer stämt in rätt bra senaste året eller så, men så har jag också historiskt sett varit rätt ok på att lyckas undvika de stora nergångarna.
Det jag kräver av mig själv denna gången är att mer aggressivt gå in i marknaden igen. Därför sitter jag just nu och pillar på köp knappen och är beredd att göra så under nergången även om det blir -70% ![]()
Som svar på den ursprungliga frågan så kan jag säga att denna nergången/kraschen känns för MIG rejält mycket värre än både finanskrisen, IT-bubblan eller Corona-kraschen. Anledningen till det är hur ens portfölj och strategi såg ut vid de olika tillfällena.
IT-kraschen: Jag jobbade I IT-branschen och noterade givetvis att bolag som Framfab och Icon gick under men jag lyckades övervintra som programmerare ändå på lite större och tråkigare konsultbolag. På investeringsfronten så månadssparade jag i aktivt förvaltade fonder men kollade aldrig riktigt vad värdet var.
Finanskrisen 2008: Månadssparade fortfarande i fonder/indexfonder/sparkonto och noterade knappt att det inträffade.
Corona-kraschen: Missade den helt även om jag nu hade börjat läsa på en del på RikaTillsammans och sparade i fond-robotar, indexfonder, sparkonto och liknande. Men nu hade jag ett stort innehav i en sk Corona-vinnare så livet lekte rätt bra ändå.
2022: 70-80% ner i min Corona-vinnare vilket givetvis svider rejält. Samtidigt köpte jag ett nytt hus förra året som nu skall renoveras vilket kräver kapital. Det innebär givetvis att jag tycker att denna period överlägset är den värsta kraschen som jag någonsin har upplevt.
Så det jag tror spelar in här är hur ditt liv ser ut och vilket fokus och värdetapp du har under den specifika krisen.
Hade jag haft 10% nergång på min portfölj under 2022 så hade jag sannolikt inte ens tagit mig tiden att läsa igenom 119 inlägg i den här tråden. Än mindre kommentera den.
Bear-rally och fortsatta dipp-köp i falsk förhoppning om att Fed gör mjuklandning. Stora inflöden i tech som fallit, Ark Innovation ETF etc. Folk tror att man kan göra snabba cash som under våren 2020. Jag vill se uppgivenhet hos investerare innan jag går in stort i aktier.
T.ex. mars 2020 argumenterade jag och ett fåtal andra att det var köpläge. 95% av alla andra var negativa typ “snart kommer andra vågen, det ska ned minst -50% osv”. Uppgivenhet är köpläge. Där är vi inte nu, folk är fortfarande giriga & jagar uppsida. Speciellt de som brännt sig på tech/crypto, de går in igen och jagar profits.
Jag tar höjd för århundradets lågkonjuktur. Men äger fortfarande aktier eftersom jag kan ha fel. Assumptions is the mother of all fuckups. ![]()
Well, there you have it. Vi har ett behov av att förklara vår omvärld.
Med det sagt tror jag vi har sett några moderna Telia/Ericsson crazy valuations på Nasdaq som inte kommer tillbaka på 15-20 år, om bolagen ens finns kvar. Men om du tror att bolagen i fråga kan leverera +100% per år, då kvittar det ju om det faller -70-80%. Därför som jag äger highflyer-bolag som Hexatronic & NOTE, de kan störtdyka på en dålig rapport men potentialen i uppsidan kompenserar för risken.
Folk är väldigt positiva, de flesta köper nya lgh. Börsen går upp. Hur upplever ni att samhället reagerar?