Provprat: Den här björnmarknaden / kraschen lite annorlunda

Tycker det är lite mer panik de senaste två dagarna.
Både på reddit och på youtube, folk som kommer i tankarna att det aldrig kommer bli så högt igen.
Att vi har varit i en Bubbla enda sedan 2008 osv.
Något ni märkt av?

Ja, håller lite med… Såg denna i förbigående på twitter.

2 gillningar

Syftas det på att beloppet från 2008 motsvarar 19% från årets peak?

Är det bra eller dåligt? Väntas vi slå det? Hur var inflationen då? Tror vi netto är värre nu eller snart…

Tolkar det som att 19 procent av världens förmögenhet 2008 försvann. Under 2022 är vi ner 14 procent är min tolkning.

Det är bara centralbanker som kan låta pengar försvinna eller skriva ut nya.

När börsen går ner försvinner inte pengarna. Människor har sålt och sitter på cash (eller andra placeringar)

Att min depå gått ned betyder att andra människor sålt (mer än mig) och sitter på mer cash än jag gör.

Ja och det blir ju en följd av att värderingar minskar.

Pengarna försvann inte. Det är dom man köpte av som har pengarna nu. Dom har lika mycket pengar även om aktien gick ner eller upp.

Jag tänker så här.

Bolag A har 100 aktier som är värda 100 kr. Totalt värde 10 000 sek. Man gör en emission på 150 kr och ger ut 10 aktier.

Nu är bolaget värt 16 500 sek. Värdet går ner 20 procent. Värdet är nu 13 200 sek. Värdeminskning på 3 300 kr som inte kan räknas till att någon har fått pengarna.

4 gillningar

Ännu tydligare, varje månad så ändras värdet på mitt hus, ibland ökar det och ibland minskar det. Men det är ingen transaktion så den totala förmögenheten ändrad utan att någon får något. Samma sak kan hända en aktie, den kan gå upp och ner mer än själva omsättningen.

1 gillning

Det är ju bara ett virtuellt värde innan man säljer. Av det skälet räknar jag inte min bostad som en förmögenhet, trots att det virtuella värdet ökat med över 4 miljoner jämfört med vad jag köpte det för. Pengarna finns helt enkelt inte innan försäljning.

Har du samma tanke om värdet på en fond eller guld går upp och ner?

6 gillningar

De fick pengarna av någon i emissionen, och de pengarna påverkas ju inte av aktiekursen.

Någon annan har ju aktier nu, men inte pengarna som bolaget har.

1 gillning

Jag skulle se dem lite olika pga likviditeten. Du kan sälja ditt guld eller dina fonder på 1-5 dagar. Ett hus kan ta månader, eller tappa mkt i värde om du vill göra en snabb affär.

Men i detta faller verkar det handla om mental bokföring.

Absolut. Men värdet höjdes för alla.

I de stora börsnoterade aktiebolagen är det ju oftast lätt att sälja sina aktier. Men i många mindre onoterade bolag är det inte så, där kan aktierna vara svårsålda, särskilt till ett visst pris som du tycker de är värda. Men principen är densamma mellan aktier/fastigheter/bostäder egentligen.

Har en liten man-crush på Sasha. Väldigt reasonable Finansyoutuber.

Titeln är click-bait :wink:

4 gillningar

Bra artikel idag av Nick Magiulli.

Gillade denna grafen:

8 gillningar

Även om Nick Magguilli har vissa bra poänger så irriterar jag mig på att han verkar ha ingen aning om att trend och momentum är faktorer som faktiskt har gott stöd i forskningen.

2 gillningar

Dow Jones är tydligen back 8 veckor i rad nu. Rekord sen 1923.
dow_jones_losing_weeks

2 gillningar