Sant! Med den skillnaden att företag har folk anställda och är en integral del av ekonomin, medan krypto enbart förbrukar energi i min bok ![]()
Spontant känns det svårt att gå från 20 till 60% aktieandel när all pension (inklusive inkomstpension och förmånsbestämd tjp) och obelånat boende inkluderas.
Njae, inte i vårt fall. Många år utomlands så är inte mycket i inkomstpension utan i andra lösningar och boendet är inte speciellt stor det, så det kanske förklarar saken?
S&P 500 dippen igår köptes upp idag igen (kl 16:49 Svenskt tid), blir intressant att se om den kan hålla eller vi får en stängning för veckan med ytterligare en lower low.
Så länge vi studsat tillbaka och buy the dip fungerar tror jag inte vi behöver vara oroliga, men jag tror vi närmar oss punkten då det inte kommer att funka längre utan dippen fortsätter…
Jag valde att citera slutklämmen, men jag håller med om i princip varenda ord i detta ambitiösa provtänk. ![]()
Det är min enda invändning också. Det finns säkert en del nya investerare som inte förlorat så stort (i belopp räknat) och som gärna satsar fortfarande.
Kan det bli en crash och lågkonjunktur utan att det faktiskt blir så dåligt? Jag funderar mycket i de här tankarna nyligen.
Det känns som många människor är medvetna, erfarna och pålästa idag. visst det kan bli några tuffa år framöver, där man kommer behöva ta bort mycket lyx, tänka om sina utgifter, bo kvar i sin gamla lägenhet osv.
Covid hände, det va något nytt och läskigt, många länder använda sig av olika ekonomiska paket för att hålla uppe ekonomin så företagen slapp spara folk… och så helt plötsligt va covid borta och folk hade pengar och va optimistiska… sen hände kriget, och kina har sina problem.
vi har haft det jobbigt, det är logiskt att det blir en sämre period nu.
MEN det känns som alla tycker det är en självklarhet att det finns något på andra sidan efter det här. Det är bara att jobba på och göra det bäst av situationen. En del företag kommer lämna oss, men många viktiga saker, allt från Mat, vatten, el, boende och så mycket andra saker kommer va kvar.
Bara för vi haft en dålig period betyder det inte att vi har glömt all teknik, vi blir bättre och effektivare på allt vi gör. Vi har vart med om det här förut, vi står inte på ruta Noll.
Paniken och Oro är inte så stor där ute, Mer en inandning och ett suck, det här kommer bli segt.
Jag är kluven på om vi är nära botten eller inte. Jag följer mest krypto, så kommer ta det mest från det perspektivet.
Det känns som många experter länge skrikit att recession är på gång (följer RealVision, Lyn Alden etc. på twitter). På redditforum skriver folk att man inte ska köpa krypto än för att risken för 50% dipp är stor.
BTC och ETH håller upp ganska väl, men är 50-60% från ATH. Många altcoins är -80% eller mer. (LUNA som var top 10 med $40 Miljarder är nu värd 0. Men det är iofs pga ponzi-faktorer).
Man ska ju köpa när blodet flyter på gatorna. Jag känner att vi är där för krypto.
Men man ska inte försöka fånga en fallande kniv. Jag känner att vi är där också.
Därför väntar jag med att köpa altcoins och håller mig till att månadsspara i ETH som har fundamenta som backar dess värde. Men jag väntar med att öka månadssparandet tills ETH dippar ca 20% till, under $1700.
Om S&P faller 20% till lär krypto falla 50%. Det är den största risken jag ser med att försöka fånga kniven.
Det är fasen inget fel på havregrynsgröt och periodisk fasta. Det ingår i mitt normalläge. ![]()
Vem pratar du om här? För att jag kan inte tycka att Sverige har haft det speciellt jobbigt och titta man på S&P500 så har vi sen januari tappat från 4800 till 4000 idag, visst det är en del - men långt ifrån det man brukar kalla blodbad! Krypto blev lika dant, min krypto portfölj på Avanza är idag upp 11%. Det finns massor med vinster att göra i volatila perioder, men det är inget som är risk free!
Jag vill se en utrensning av massa krypto, minst 95% borde bara hänga med Luna och lämna in galgen. Gareth Soloway som alla älskar att hata, hade en bra diskussion på Kitco news igår och gissade att BTC säkert kan komma ner till 20’ eller tom 18’ innan det vänder (efter några år i sidledes först)
Min spekulation (som jag inte agerar efter må sägas) är att börsen kommer studsa tillbaka en bra bit upp när fed inser att det vore självmord att fortsätta höja FFR aggressivt efter sommaren (marknaden har redan ställt sig in på att det kommer två 50 punkters höjningar mitten på juni och slutet på juli) och då kommer vi sparka burken en bit till på vägen men det kommer falla MYCKET mer kanske slutet på 2022 eller början på 2023.
Jag tror inte vi sett någonting än när det kommer till vi kommer få det jobbigt!
Så en mycket osäker marknad helt enkelt.
Men vad säger att aktiemarknaden inte har prisat in alla räntehöjningar och framtida inflation redan?
Kommer vi inte skjuta i höjden när inflationen kommer ner och vi närmar oss slutet på räntehöjningarna, UTAN att det behöver krascha mer?
Eller missar jag något från makrovärden? Dalar produktiviteten vilket kommer ge minskad tillväxt framöver?
Eller har folk tappat tron på aktiemarknaden och slutat köpa? Jag skulle kunna se det hända för krypto till viss del, vilket borde ge gott om tid att samla på sig mer innan nästa rally om något år (om min tes håller). Och tror man på mänsklig innovation borde man se detta som en möjlighet även om man köper indexfonder, om nu samma sak händer aktier.
Finns nog lika många svar på detta som personer som du frågar… ![]()
Absolut, det funkar tills det inte funkar längre (som med allt…)
Marknaden har ingen spåkula och kan således inte prisa in saker som inte hänt. Skulle den ta höjd för allt så hade börsen stått på 0 och stängt.
Inte riktigt, börsen kan ha prisat in sannolikheten för allt. Om så är fallet är det precis lika sannolikt att en händelse när den väl inträffar genererar uppgång som nergång (viktat för rörelsens storlek).
Amerikansk sentimentundersökning förra veckan bland typ deras ”aktiespararna”-organisation.
Intressant att den är så hög.
60? Visst högre än på länge men denna grafen svänger ju oftare än @Jacke77 byter global indexfond… Men det är många grafer som pekar på problem, den inverterade yield kurvan är en annan…
För att se att den verkligen inverterade för ett tag sen får man zooma in på ett års skalan, det slår sällan fel att vi hamnar i lågkonjunktur ett tag efter den inverterat, de grå områdena i grafen.
Men börsen är ett typiskt komplext problemområde, i efterhand kan man se alla tecken på varför det ena eller det andra hände, men ingen kan förutsäga det…
Skönt att du @Ola_Morin tänker på mig mitt i natten ![]()
![]()
![]()
![]()
!
Men ändå försöker “alla” göra just det. Det måste vara något i det mänskliga genomet.
Jag har prognoser som jobb, vilket smittar av sig på vardagen… blir alltid så förvånad då jag träffar någon som inte vill spekulera om framtiden. Men det finns sådana. “Det blir som det blir”, brukar de säga…
Lite svårt att räkna utifrån grafen, men känns som om minst 1/3 alltid är bearish i snitt oavsett börsläge.