Ett välskrivet inlägg som jag instämmer med till fullo, frånsett spekulationen om 20 av mindre upp- och nedgångar (som jag tolkar dig). Jag tror allting går fortfare nu pga informationsflödet och teknikutvecklingen, och att det därför kommer slå större och fortare än tidigare historiskt sett. Dvs stora möjligheter att både vinna och förlora, men ökad risk, och kanske då inte längre samma långsiktiga vinst i att bara sitta still i båten?
Ja på index nivå kanske det kan bli så. Råvaror gick dock bra i den perioden 1966-1982 men det behöver ju inte vara så igen. Vissa tillgångar går ju bra även om totala börsen står och slår.
Tack för du orkade läsa det ![]()
Fullt möjligt! En tanke jag haft också men inte fångade. Så tack för det också.
Tänker också att kanske inte bottnarna på Shiller PE blir lika djupa pga centralbanks intervention vilket talar för en inte lika djup nergång. Därav mer att vara mentalt förberedd på under -50% men det kanske inte alls händer. Vem vet kanske pain point går redan vid -30% med massiv intervention.
Spännande framtid och det är bara att lära så mycket som möjligt och anpassa sig därefter ![]()
Ett mycket välskrivet inlägg, och risken finns att du får rätt. Men jag är inte helt övertygad om alla delar.
Jag tror inte på detta, jag tror att inflationen kommer ner betydligt fortare än du tror. Orsaken till det är att vi har flera megatrender som är deflationsdrivande.
- Urbanisering.
- Åldrande befolkning.
- Ökad befolkning, främst i Afrika men där kan man nog också ha fabriker.
- Teknologisk utveckling/produktivitetsökning.
- Automatisering.
I en värld där allt annat är lika så har vi dessa 5 megatrender som alla driver på för deflation. Även om vi har en chock nu som ger inflation så tror jag dessa trender kommer ta överhand med tiden.
Ja det skulle i scenariot (om det händer) krympa hysteres perioden såklart. Jag har varit osäker framför allt mht att inget land verkar klara av att vara världens fabrik efter Kina. Potentialen finns men att göra det med rätt pris och kvalitet är inte så lätt att genomföra. Vis av många år i Indien.
Vad tror du? Om perioden var 1966-1982 den gången det begav sig i USA dvs 16 år - vad tror du den blir med de trender du nämner?
10 år? Eller kortare än så?
Jag tror kortare än så, jag har tron att inflationen går ner under 3% senast 2025.
Sen kom jag nyss på att alla dessa megatrender också existerade 1970-talet, så inte så mycket garanti inser jag nu.
Någonting som jag tror verkar gå oss i forumet förbi eftersom vi inte har exponeringen är att det pågår en ganska stor krasch i krypto.
-
BTC är halverat sedan november 2021 var nere på 25k
-
LUNA som var en topp-10 krypto har kraschat totalt med -99 % och det är på nivån att Reddit-trådar ger tips på hjälplinjer för stöd vid självmordstankar
-
ETH är också ner -20 procent denna veckan
Läser man på twitter / Reddit så verkar det ett blodbad.
Kanske den här kraschen kommer vara kombo - krypto / inflation / tillväxt?
Sökte några YouTube-klipp inom finans tidigare ikväll och det mesta som dök upp var titlar som var mycket värre än Aftonbladets domedagsrubriker. Fick nästan ångest.
Fick söka annat än finans för att slippa se “skiten” som folk lagt upp.
Luna är ju den stora grejen eftersom det sänker UST (eller tvärtom).
BTC och även Ether svänger rätt bra i vanliga fall ändå. Kolla bara på hur kort det var mellan första gången BTC var uppe över 60k USD och sen halverades (april 2021 - juni 2021), sen upp till 60k igen…
Så jag håller inte med om att BTC gör för ovanliga grejer just nu.
Jag vill se kraschen först. Men när den kommer, kommer jag kalla den kryptokraschen! Precis som jag ville redan i januari:
Har krypto blivit så att många har förlorat pengar och några få vunnit?
för pengar “försvinner” väl aldrig?
Det är en gigantisk tillgångsbubbla som pyser ut i minskad köpkraft för gemene man kombinerat med utbudskriser som stör utbudssidan. Flödena går ur tillgångar för att tävla om en mindre utbudssida som är störd av kris, covid i Kina, följdstörningar p.g.a pandemin i globaliserad värld.
Ska bli intressant hur aktier utvecklar sig. Kan bli så att räntorna ökas rejält vilket gör ränteinstrument mer attraktiva och aktier mindre attraktiva vilket hämmar aktiemarknadens återhämtning. Inte omöjligt att det blir en lång period av stagnans på aktiemarknaden samtidigt som värdet på besparingarna urholkas av hög inflation.
Jag gillar aktier mer än räntor men måste säga att jag är lite oroad då jag har i princip bara aktier i portföljen förutom bostaden.
Det viktigaste för min sida nästkommande år kanske inte ligger i vilka tillgångsslag men snarare bör fokus ligga på aggressiva löneförhandlingar och att se över möjligheter på arbetsmarknaden så man hela tiden hänger med och kan bibehålla levnadsstandard samt köpa på sig aktier inför nästa boom.
när du säger “lång period av stagnings på aktiemarknaden” är det 10?15?20år?
vart kan jag lära mig om räntor? haha
Jag tänker kanske 5-10 år när jag säger lång period. Har en känsla av att det här har vi byggt upp under en lång tid av nollräntor. Finns en enorm tillgångsbubbla som ska minskas samtidigt som energiomställning sker och en allt växande efterfråga på energi och andra varor från växande medelklasser i de befolkningsrikaste länderna.
Det här är bara min spekulation dock. Jag var bergssäker på att en period av rusande inflation var på väg när jag såg tillgångsbubblorna senaste 1-2 åren. Trots detta hittade jag inget jag kände var en bättre investering än att fortsätta månadsspara i aktieindex. Man får nog helt enkelt bara ta sådana här smällar och se till att man säkrar inkomster på sitt humankapital så man fortsatt kan investera under de sämre åren.
mitt mål är att inom 30 år (där är jag 60) få mina pengar att växa. så för mig är det 100% aktier som gäller. förstår att det är jobbigt för folk som skulle vilja ha mer pengar de närmaste 5-10 åren.
men inser att jag inte helt förstår räntor så behöver lära mig det. ska se avsnittet på rikastillsammans nu.
redan förklarat för tjejen att det är compact living, havregrynsgröt och periodiskfasta som gäller framöver
no joke
Vilka sektorer ska man fynda i framöver? Uppenbarligen får tech stryk. Jag är även intresserad av att köpa utdelningsbola på botten. Skönt att bygga upp en inkomst under dåliga tider.
Det finns områden där vi går mot ett slut tror jag. Det gäller den digitala ekonomin där det varit backlash på backlash främst inom EU. GDPR efter Schrems II är rena döden för digital annonsering och EU kommer med nya lagar hela tiden för att slå mot amerikanska techbolag (och skydda europeiska dinosauriebolag?). Så jag tror vi kommer få se slutet för era nu när det gäller personuppgifter som handelsvara.
Förbi och förbi, jag upplever det mer som att krypto fantasterna på forument mest är aktiva när krypto går upp, inte ner och definitivt inte i krasch ![]()
Det jag är osäker på är om en krasch i krypto påverkar reala ekonomin eller om det är en marginell tillgång som kan krascha sidan om ekonomin utan någon större påverkan mer än inom klubben ![]()
Läste någonstans att det finns runt 18 000 krypto varav 8000 redan självdött så vad är en krasch. Tänk om nästan hälften av alla värdens företag gått i putten. Det hade varit en krasch som märkts😂
Är ni nere på 20% aktier inklusive bostad/fastigheter ?
Alla björnmarknader är annorlunda och därför är denna också annorlunda. Om framtiden vet vi inget men om det skulle vara så att börsen blir svag de kommande 10-15 åren är inte indexfonder det bästa pappret att sitta i. Jag undrar hur många det är som har sett denna risken komma?
Japp! inkl bostad (obelånad) och även tex inkomstpension så andelen på ”investeringsbart” kapital är så klart högre men det mäter vi inte på. Sista steget ner i feb eller var det i mars. Efter krigsstart åtminstone.
Ska tilläggas att vi trodde vi låg högre än vi gjorde tidigare. Det visade sig att frun hade fler sparkonto som inte var med i översikten. Det blev en härligt animerad diskussion 
Tidigare styrde vi mest på portfölj/konto nivå men ändrat till att se på totalen som känns mer stabilt.