Pyramidspel, vilka minns vi?

Här passar citatet som krypoflocken brukar kasta runt…

First, they will ignore you, then they will laugh at you, then they will fight you, then you will win

Hoppas Bill får rätt till slut. Herbalife har förstört många liv

1 gillning

Ja. Denna minns jag med. Blev kontaktad av flera gaml bekanta jag inte hört från på åratal som ville värva mig. Man skulle köpa nåt stort starterkit med hela sortimentet och gå på säljutbildning.

När folk man aldrig hör ifrån ringer om en “fantastisk möjlighet” att sälja produkter man högst troligt är ointresserad av är det dags att bli misstänksam, så jag avstod.

1 gillning

Som arbetssökande 18-åring nappade jag på en “jobb-annons” som säljare. Åkte 10 mil dit uppklädd i skjorta och förhoppning om jobb.
Det visade sig vara ett hallelulja-möte organiserat av Herbalife.

Haha, bästa garantin för att jag aldrig skulle fastna i en pyramid. Jag är för introvert för det :grin:

OneCoin är en relativt ny som var väldigt populär och drog in 4 miljarder dollar.

Finns en bra podcast om jakten på the crypto queen som jag kan rekommendera.

(Observera att OneCoin inte var en riktig kryptovaluta utan bara en stor ponzi och ett pyramidspel.)

1 gillning

Många som blandar ihop ponzibedrägerier med pyramidspel. Dessa är två rätt olika saker.

Jag hamnade på ett onecoin event av en slump när jag var på resa med jobbet i Barcelona.

Det där blev ett stort fenomen. Läste någonstans att tiotusentals svenskar köpte in sig i det.

1 gillning

Vad är den tekniska termen för när de som väljer att inte betala in i ponzibedrägeriet blir fängslade?

Amway! Blandade ihop det med Natures own först. Några vänner hakade på och försökte värva oss, vi följde med på något väckelsemöte där vi fick höra hur fantastiska liv folk fått sen de började sälja. Vi började inte sälja.

De där vattenrenarna som det skrevs om på forumet för ett tag sen.

Herbalife och Mary Kay har jag starka minnen av från min barndom med både släktingar och familjevänner som var inblandade.

1 gillning

Känner igen det där. Jag vill minnas att jag såg denna dokumentär på SVT Play för ett par månader sen. Samt att den var rätt intressant.

https://www.svtplay.se/video/edPga66/onecoin-det-stora-kryptobedrageriet

2 gillningar

Det går också att vara allt på samma gång. Ett ponzi som säljs via MLM där MLM strukturen liknar en pyramid. En Ponzlsamyd :sweat_smile:

Jag minns vykorten från barndomen. Skicka ett till den överst på listan med sex namn, skriv till dig själv nederst och ignorera den översta när du skickar listan till sex andra kompisar. Få hundratals vykort efter några veckor!

Jag kommer ihåg att jag fick typ 30-40 vykort, men också att jag redan som åttaåring undrade hur i hela världen det där gick ihop. Matematiken var ju trasig. :rofl:

Oh, ja, kedjebrev pre Internet :sweat_smile:.

Away - minns det väl själv. Blev inbjuden hem till en kollega som försökte övertyga mig under några timmar… Köpte inte konceptet, har fortfarande kvar av (hård)tvålen jag fick av honom för att testa…

1 gillning

Tack för den, jag minns ACN mycket väl. Blev värvad av en bekant, betalade inträdet (2500 spänn om jag minns rätt), träffade en amerikansk lirare som visade bilder på sitt drömhus och tittade på några säljvideos. Uppmanades att koppla upp mig på hallelujamöten online. Sen tog det några dagar innan jag besinnade mig och insåg vad jag hoppat på. Men jag lyckades få tillbaka pengarna som jag betalat.