Pyramidspel, vilka minns vi?

Är nyfiken på om någon har historier kring pyramidspel. Minns främst någon “Coin”, som vissa till och med försökte sälja in till mig som säljare i en butik runt 2017. Man skulle köpa typ utbildningspaket.

Måste ju finnas massa historier kring liknande upplägg?

Självklart är det hemskt för dom som har förlorat pengar, och jag menar absolut inte förminska det.

Hockeykort

Ojfan.
Involverade livstidsdömde och friade Kaj Linna

Kedjebrev, Sverige, 70-talet.

Det finns många motivationer bakom kedjebrev. En del är för egen vinning, som till exempel de som vill att man ska skriva sin adress längst ner på en lista och skicka en mindre summa pengar till den som står överst på listan. Detta är en form av pyramidspel. Tanken är att man genom den snabbt ökande mängden deltagare snabbt ska få mycket pengar, men pyramiden kollapsar snabbt och de enda som tjänat pengar blir de som startade kedjebrevet. I Sverige räknas detta som en form av lotteri och är olagligt.

1 gillning

Var det inte ett statligt iniativ i Albanien som kolapsade med buller och bång ?

3 gillningar

World Games, WGI, var stort runt 2002-2003 minns jag. Man fick höra otroliga historier. Vi var då mitt i den utdragna börskraschen.

https://no.wikipedia.org/wiki/World_Games_Inc.

Du tycks ha rätt. Jag hade ingen aning om det. Men så är jag inte heller särskilt bevandrad i Albaniens historia.

Allvarliga protester bröt ut då de så kallade pyramidspelen kollapsade. Pyramidspelen var ett slags investeringsfonder som fungerade ungefär som kedjebrev. Många blev helt utblottade när pyramiderna föll samman. Därefter vidtog protester mot regeringen som spred sig över hela landet och stor laglöshet rådde. Regeringen bad omvärlden om hjälp för att återställa ordningen och tvingades utlysa nyval

Tillägg

Jag hittade mer om “pyramidspelen” i Albanien här. Det står att det egentligen var ett ponzibedrägeri, något som jag förstått det inte riktigt räknas som pyramidspel utan är något annat.

“Pyramidspelet i Albanien 1997 […] var ett uppror som utlöstes sedan ett så kallat Ponzibedrägeri avslöjats.”

Om pyramidspel och ponzibedrägerier på Wiki:

“Det förekommer att upplägg som har ytliga likheter med pyramidspel som exempelvis ponzibedrägerier felaktigt kallas för pyramidspel trots att det finns avgörande skillnader.”

2 gillningar

ACN sälja telefonabbonemang, tidigt 2000-tal.

Min kusin försökte rekrytera mig som säljare. 1/4 av gästerna på hans bröllop var ACN. Klart sektbeteende. Men Head Honcho anlände i tjusig bil.

2 gillningar

Minns vi körde ett Trisslotts-pyramidspel på gymnasiet…det gick sådär :joy: :man_facepalming:

1 gillning

Jag kommer osökt att tänka på Tupperwarepartyn, samt nätverksförsäljning av dagligvaruprodukter av typen hygien- och skönhetsartiklar, som jag vill minnas figurerat även i min släkt. :grin:

“Ett likartat fenomen, som är lagligt i de flesta länder, är nätverksförsäljning (Multi-level marketing ). Försäljare får inte intäkter för de nya säljare de rekryterar, utan istället intäkterna för de produkter de själva och organisationen de skapat säljer.”

Källa: Pyramidspel

Tillägg

Jag hittade en hemsida för Direct Selling Sweden, en organisation för företag som verkar syssla med nätverksförsäljning i Sverige. Här finns många namn som jag tycker mig hört genom åren, bl.a. Alpnaering, Herbalife, Nu Skin och Oriflame.

https://directsellingsweden.se/foretag/medlemsforetag/

3 gillningar

Jag är inte säker på att pyramidspelet, förlåt multi level marketingen, fungerade ens för honom. De behöver förstås bygga upp en fasad.

1 gillning

Herbalife måste ju nämnas, fortfarande börsnoterat om jag inte har fel.

Jodå:

Bill Ackman fick till slut ge upp sin blankning, en klart underhållande beef med storägaren Carl Ichan.

3 gillningar

Just det den minns jag med!

Både pyramidspel och Ponzi-bedrägeri kräver konstant tillförsel av nya medlemmar för att fungera.

Skillnaden är att i ett ponzi-bedrägeri värvar den som startat bedrägeriet själv nya medlemmar fär att kunna betala tidigare medlemmar. Men medlemmarna själva har ingen knytning till varandra. Denna havererar när grundaren inte lyckas värva fler nya investerare.

I ett pyramidspel ska medlemmarna värva nya medlemmar som då knyts till dem och hamnar under dem i pyramiden. Dessa och de som dem i sin tur värvar längre ner i pyramiden genererar inkomst till de högre i sin lokala pyramid. Denna havererar när de nya medlemmarna inte lyckas värva fler för att det visar sig att alla i bekantskapskretsen som kunde varit intresserade har redan kontaktats av någon högre i pyramiden.

3 gillningar

E-handelskurser i stil med Andrew Tate, Samuel Wennberg och TVC (The Vision Club).

Ganska enkelt system: få folk att köpa din kurs, starta e-handel där de omsätter men knappt/aldrig gör vinst, och gör vinst på att rekrytera folk under dig som köper kursen (upp till 50 % provision). Detta är 2023 – nutid.

Hört att Samuel till och med betalar folk för att posta videor om honom på sociala medier, så 1 000 visningar = 10 kr eller något sådant.

Sen använder de pengarna till att hyra/casha billiga supersportbilar som de postar på sociala medier, så vinnaren är egentligen Lamborghini, därav deras bästa år.:sunglasses:

3 gillningar

Vemma var stort för ett antal år sedan. Åtminstone i de områden jag har bott i. De träffades på stora möten/samlingar. Jag var medbjuden på ett sådant en gång. Liknande väckelsemöten och ledarna sågs som gudar.

Något som är väldigt populärt numera är såna gurus i Dubai, köp deras kurs och snitta 90% om året.

Tror att jag behåller mina besparingar i Global index ett tag till dock.

Jag var med i ett pyramidspel på tidigt 90-tal. Man skulle skicka Amiga-disketter till varandra med spel, demos, shareware och liknande :upside_down_face: Känns ganska harmlöst såhär i efterhand…

Natures own tror jag det hette, på tidigt 00 tal. Man skulle sälja förbrukningsvaror, schampo, tvättmedel mm till släkt o vänner. Var på ett slags rekryteringsmöte med dem och det var lite livets ord över det…:slight_smile:

Många hoppade på, få blev rika, de flesta hade schampo för resten av livet

W

1 gillning

Minns ni det här gamla pyramidspelet? Nostalgi på denna! :relieved:

Man blev lovad pengar från de nya som gick med så länge man levde, de som gick med i början hade inte betalat in en krona utan fick pengar direkt.

Inte oväntat kollapsade pyramidspelet när pengarna som kom in var mindre än vad som togs ut.

Folkpension

1 gillning