Rabatter på nya bilar

Jag har ägt många bilar de senaste åren, och gjort desto fler TCO-kalkyler.

För begagnade bilar har jag rätt bra koll, men för nya bilar blir det lite knepigare. Kort efter Covid-19 när det var bilbrist så var det ju MSRP som gällde, men nu är vi tillbaka i en värld där det inte är ovanligt att få rabatt.

Ni som köpt eller funderat på att köpa en ny bil nyligen, vilken rabatt fick ni? Vad kan man förvänta sig idag? 5%? Är det tillbehör såsom mattor, vinterdäck och dragkrok man kan satsa på att försöka “få med i köpet” eller försvann det med covid? Är bästa sättet fortfarande att maila det halvdussin närmaste återförsäljarna och sätta dem mot varandra, eller är de i maskopi med varandra (central prishantering, typ)?

Har hört att t.ex vissa av Volvos elbilar (EX90, ES90) erbjuder 5%+ rabatt bara man frågar, och Polestar 3 rear man i princip ut. För just elbilar så blir ju TCO:n ofta knappt högre för nya bilar än begagnade.

Jobbade tidigare hos en OEM importör, och hade fingret med i spelet vad gäller våra gemensamma kampanjer med återförsäljare. Skulle säga att man absolut bör eftersträva att få lite rabatt på ett sätt eller annat. Men beroende på försäljningsmodell så har återförsäljaren (eller snarare agenten) begränsad möjlighet att ge det själv.

I den klassiska modellen där återförsäljaren (ÅF) just är detta, en återfösäljare/retailer för bilar så har dem själv möjlighet att sätta priser fritt. Där kan de också tumma på sin egen marginal för att stänga en affär, alternativt be om att OEM också går in och skjuter till en rabatt då försäljningen till slutkund kommer driva ytterligare försäljning OEM → ÅF.

Flera bilmärken har idag en agentmodell där tidigare ÅF nu bara agerar mellanhand och levererar bilen, men den säljs rent tekniskt direkt från OEM till slutkund. Priset sätts centralt och möjligheten till rabatt minskar avsevärt.

Jag hade haft en approach mot handlaren där:

• Sikta på att göra inköpet i slutet av ett kvartal. Att styra för att nå både försäljningsmål och bonus ska inte underskattas. Ligger handlaren strax under målet finns det mycket pengar att få tillbaka i bonus om man bara säljer x till bilar.
  • Be om rabatt rakt upp och ner, men fundera även på om rabatt kan ges på:
  • Tillbehör eller serviceavtal
  • Finansieringen
  • Bättre pris på inbytet om du har det. Nybilsförsäljningen hålls separat från begagnatförsäljning ofta och det kan finnas intresse att behålla större marginal på nybilen på bekostnad av begagnataffären.
1 gillning

Det är något jag hört mycket om tidigare.

Pratar vi typ 25-30:e mar/jun/sep/dec då? Eller är det andra dagar/månader som är cutoff för kvartalen? Något kvartal som brukar vara extra viktigt (och därmed ge bäst rabatt statistiskt sett) - slutet av året kanske (dvs. typ i mellandagarna)?

(rapporteras allt in den 25:e så är det ju dumt att fråga om rabatt den 27:e)

Där jag jobbade, för en av de stora tyska premium märkena, så följer det helt enkelt kalenderårets kvartal. Även om sista dag i månaden/kvartalet var en helgdag. Så ja, att gå dit ett par 2-5 dagar innan kvartalsslut borde ge en bra möjlighet. Givet att handlaren inte redan nått sina mål för kvartalet, då kan det istället vara tvärtom att de vill ha försäljningen till dig början på nästa.

Hos oss fanns det inget direkt kvartal som var viktigare än andra. Fanns catch-up möjligheter för tappade kvartal ibland, så skulle för en enskild handlare kunna vara än viktigare mot slutet av året att ta ikapp hela årsmålet om man ej nått enskilda kvartal, men det går inte att säga på stort. Men sen skulle jag under den här perioden spela ut handlarna mot varandra med :slight_smile: