Gissa en bilhandlares marginal på privatleasing | Anekdotiskt och undersökning

Träffade en bilhandlare i helgen på en social tillställning och vi kom in på det här med bilkalkyl, privatleasing etc. Han berättade att han har 10+ märken och både köper, säljer och är auktoriserad verkstad.

Gissa vad hans marginal eller vinst är i snitt på en bil som kostar 500.000 kr när kunden tar den på privatleasing (ej kampanj)?

• Mindre än 0 kr
  • 0 - 2.500 kr
  • 2.500 - 5.000 kr
  • 5.000 - 10.000 kr
  • 10.000 - 25.000 kr
  • 25.000 - 50.000 kr
  • mer än 50.000 kr
  • Övrigt, det är fel på undersökningen :joy:
0 röster

Gissa vad marginalen är i snitt vid en privatleasingkampanj där lagerbilar ska ut?

• Mindre än 0 kr
  • 0 - 2.500 kr
  • 2.500 - 5.000 kr
  • 5.000 - 10.000 kr
  • 10.000 - 25.000 kr
  • 25.000 - 50.000 kr
  • mer än 50.000 kr
  • Övrigt, det är fel på även denna fråga :joy:
0 röster

Facit i nästa post.

1 gillning

Här är facit:

I normala fall är den under 2.500 kr per bil.

Om det är en kampanj med lagerbilar är det inte ovanligt att man går back, rationaliseringen är att om man får ut dem så går de från att sitta på balansräkningen till att få ut dem för att frigöra kapital för att kunna ta in nya bilar.

För många bilar i lager gör dessutom att man inte blir prioriterad vid nästa leverans från fabrik, utan får långa väntetider som gör annan försäljning svårare.

Han i det specifika fallet skulle sluta med nybilförsäljning för som liten aktör hade han typ ingen chans längre mot de större drakarna. Han levde på servicen där man ändå hade en okej marginal.

Vet inte om detta stämmer för fler bilhandlare @Skogstomten

2 gillningar

Saknas ordet ”värd” i mitten där? :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Tacka vet jag hästhandlartiderna när man spottade i näven vid försäljning och hade en deal med smeden så att kusen tappade alla skorna halvvägs hem till köparens boställe. När köparen kom tillbaka med invändningar kunde man åtminstone koka lim på resterna.

:wink:

(Ja, jag antyder att det nog funkade mer så förr i världen, även hos många bilhandlare.)

tillägg: Och ja, det är fel på undersökningen. Jag ville ha flervalsalternativ så jag både kunde gissa och invända, samtidigt. :crazy_face:

2 gillningar

Att det var negativ/minusaffär på kampanjbilar är exakt vad jag väntade mig. Får nämligen egen kalkyl ofta till att leasing på kampanj är billigare än realistisk egenkalkyl.

Lite mer på ordinarie hade jag nog väntat mig.

Ja, fel är det ju!

Mer representativt på procentuella interval att rösta på!

1 gillning

Nja, dels har olika handlare generellt olika förutsättningar. Där särskilt de små handlarna får allt tuffare att kunna hänga med. (Därav att det numera är så vanligt med stora bilhandlarkedjor som äger många försäljnings/verkstadsställen)

Sen finns det direkt vinst, på t ex en bilaffär, och sen indirekt stöd/ersättning/incitament/kickbacks som personer/anställda på olika avdelningar/nivå har olika insyn i. Så det som framstår som backaffär på en avdelning/ ställe i bokföringen kan ändå gå plus när man lägger ihop det med andra avdelningar/intäkter som är inblandade osv. Sen finns det många internkostnader/omföringar där en enskild avdelning har små möjligheter att styra hur de interndebiteras.

Sen kan internhyror/kostnader mycket väl balanseras ut mot fastighetsbolagets vinst där det ofta är samma ägare till både försäljningsverksamheten och fastighetsbolaget. Där man då kan välja var man vill att vinsten ska uppstå. :wink: (Ungefär som att uttagen lön är ett ganska trubbigt mått på hur mycket pengar en egenföretagare med AB tjänar)

Så det beror helt på vilken person du pratar med vilken bild de kan/vill/önskar ge. Dessutom har ägaren ofta incitament att “förhandlingsmässigt mot importörer och andra aktörer, både externt och intern” skrävla om den dåliga lönsamheten på försäljning men de vill sällan prata om den höga vinsten/lönsamheten hos sitt fastighetsbolag som äger fastigheten eller på andra avdelningar. Sen kan ägaren villa undanhålla samma sak mot underställda chefer osv.

Sen beror matematiken på om man säljer bilarna i “kommission” eller om det är egna lagerbilar man köpt på sig och slutbetalt.

Sen tillkommer faktorn att olika pengar räknas/hanteras i olika stödsystem där det ibland inte ens knyts/delas upp på varje enskild bilaffär. Sen har de olika systemen dels eftersläpning och är ofta dessutom krångliga att både hantera och får en god överblick i. Så en generell bonus för att man når ett visst försäljningsmål kanske i slutändan aldrig slås ut på just de sålda bilarna utan hamnar mer bara som en separat intäkt i bokföringen.

Är i regel bara en riktigt duktig ekonomichef/ägare som har hela bilden, men även på den nivån är man inte alltid världsmästare på räkna och se helheten. (Lite som med en TCO-kalkyl på en bil)

18 gillningar

Lite jobbigt att sälja en massa bilar (eller leasa ut…) ett helt år och sen inser man att det gått back X antal miljoner :grinning:

Finns det inte en uppfattning i alla fall om COGS (eller vad motsvarigheten blir)? 116 år sen första model t forden blev såld, känns som bilhandlare bör ha koll på det här nu.

Det är väl så med de flesta kapitalvaror - man säljer för att göra service där den riktiga högmarginal affären är. Utan den är man ofta rökt

1 gillning

…och sedan kliver Erik in genom dörren och säljaren sliter sitt hår vid blotta åsynen! :wink:

4 gillningar

Ha ha! :laughing: sååå farlig är jag inte. Har jag utbildat personen brukar det dock kunna bli helt transparenta diskussioner om hur siffrorna i en bilaffär ser ut eftersom de vet, att jag ganska väl vet, hur det ser ut ”på skärmen” framför de.

Jag och kollegan jobbade under 11år med att utbilda bilsäljare i bl a prisförhandling där då marginalen blir en nyckelfaktor. Vi utbildade ca 800 bilsäljare och försäljningschefer där de flesta jobbat för flera olika bilmärken/handlare under sin karriär. Så man hade mycket inputs hur det funkade på olika bilmärken då det ofta gjordes jämförelser. Själva grundutbildningen för säljarna var 5-15 dagar lång så man hann diskutera mycket hur det funkar i bilbranschen på de dagarna/kvällarna.

Jag satt dessutom på kontoret fysiskt tillsammans med de som jobbar med ”Återförsäljarutveckling” och även de som jobbar med ”priskalkylering” och de som jobbar med ”stödhantering” Det är tre områdena som alltid är djupt insyltade i marginalerna vid bilaffärer, både vid normalpris och kampanjpriser.

Så marginalen vid kampanjer ÄR väldigt låg men hur låg beror alltså på hur man väljer att räkna.

Förenklat kan man säga att kedjan fabrik-importör-handlare-kund slåss hela tiden om vad marginalerna=priset ska vara på olika ställen i kedjan.

Vid t ex privatleasing fimns ju ofta även marginaler inblandat på fler ställen/aktörer med som finansiering, service, försäkring, vinterhjul, däcksförvaring osv.

Sen finns även ”marknadsförings/stöd-pengar” som kan bli inblandade i kalkyler för andra syften =hålla snurr i fabriken, frigöra kapital, ta/försvara marknadsandelar, utfasning/infasning av en ny modell, missade chansningar på att köpa på sig lagerbilar osv.

Till sist har vi även hur den enskilda ägaren till just den bilhandlaren vill/kan hantera affären =lite det jag beskrev i förra inlägget med var man väljer ta ut vinsten.

Jag är ju en ganska ”grå” kille som sällan vill se saker som svart/vitt utan allt beror ju på :smiling_face:

3 gillningar

Har hört att “Demobilar” som Bilfirmorna har är subventionerade av Importör /Tillverkare. Något du kan bekräfta!

Jag gissade alldeles för högt.

Gäller nog att börja med att definiera vad “vinst” är i sammanhanget. Är det bruttovinst eller nettovinst? Räknar man på rörliga kostnader eller fördelas också fasta kostnader ut (tänker här speciellt på bilhallens kostnader och personalkostnader).

Bilhandlaren borde alltid ha en positiv bruttovinst om han säljer en ny bil, annars har han något grundläggande fel i sitt upplägg. Undantag finns alltid, t ex om hen har köpt in en lagerbil som är oattraktiv och blivit stående en längre tid.

Leasing framstår mer och mer som det enda rimliga alternativet om man

• sätter värde i ny bil
  • inte gillar besvär/meck
  • kan räkna
  • har förmåga att använda det kapital som inte binds i kontantköp eller billån till något med avkastning
  • orkar bevaka kampanjer
2 gillningar

Ja, det stämmer generellt skulle jag säga. Ofta ingår det redan i ”grundupplägg/kontrakt” att en viss handlare ska ha en viss mängd demobilar. Så det är ett givande/tagande från båda håll. Där ett visst antal är ett grundkrav och sen från tid till annat gör man av olika anledningar specialupplägg med fler demobilar än grundnivån och då kanske till speciella villkor.

Sen har olika märken olika upplägg och olika stora handlare av samma märke olika upplägg. Vissa äger/betalar inte ens själva för demobilarna i vissa fall osv.

1 gillning

Gissar att dom har skapliga marginaler på Service o sånt på bilarna sen. . min lilla bil kostar runt 5500:- om året o då är varanat åt oljebyte som väl kostar verkstaden några hundra o en 30min jobb, ,
Så ju mer bilar dom får ut ju mer kan dom ta in på service o annat… .

Lite som TV spels marknaden…sälj konsolen billigt o spelen dyrt. .

1 gillning

Känns ju lite att det beror på vilken typ av bil och utrustningsnivå man vill ha.

Jag har kört på Volvo XC 60 senaste 6 åren där jag byter bil efter två år. Ofta demobil, men just nu var det billigare med helt ny.

Jag har räknat ut min värdeminskning och ställt upp det mot vad Leasing skulle kosta mig och det blir mellan 1500-2000kr billigare för mig att äga bilen själv istället för att leasa.

Trodde det var känt att bilhandlare får typ noll på att sälja bilen men har 50- flera hundra % vinstmarginal på service. T.ex att släcka en felkod tar typ 30 sekunder men det kostar ~1000kr. Sen när de t.ex byter olja på service tar de ju in flertalet bilar samtidigt, tömmer dem samtidigt och byter allt samtidigt. Det kan m.a.o stå 3-5st bilar och tömma olja samtidigt men de kommer ta betalt för varje bil som om det endast var den bilen som var inne på service i tid + påslag.

1 gillning

Vilket alternativ ska väljas vid 25 000 kr vinst?

Kan inte någon statistiskt lagd person i RT-gänget ta fram en mall för polls?

Mitt förslag som säkert också har fel:

• Under (nivå 2)

• Över (nivå 2), upp till (nivå 3)

• Över (nivå 3)

• Vill bara se resultatet

• Övrigt - kommentera

:sweat_smile:

2500kr låter alldeles för lågt. Själv arbetat i bilhandel och de lägsta marginalerna jag såg på nya bilar var kring 15k.

Detta var dock marginal vid försäljning. Dvs inga kostnader dragna förutom priset på bilen till generalagenten. Så detta var före rekond, leverans service osv.