Hej! Håller på att gå igenom mina tjänstepersonförsäkringar i SEB (kpa-kl) och upptäckte väldigt höga avgifter för ett par fonder, t ex pensionsfond SEK lux som ligger på ca 1.57 enligt fondfakta när jag klickar på länken för fonden inloggad på SEB. Körde en googling på seb.se fondförsäkring kpa-KL och där står rabatterad avgift 0.40 på den fonden och låga avgifter på även övriga fonder som radas upp i listan över utbudet. Har jag alltså 0.40 i avgift eller har jag den avgift på 1,57 som anges när jag kollar fonden genom t ex sökning via Avanza? Tacksam input då en avgift på 1,57 är helt oacceptabel och jag kommer i så fall att byta fonden omedelbart.
Jag har också tittat på det och det enda sättet att se vilken avgift som gäller som jag hittat är att titta i årsbeskeden.
Har för övrigt bytt till att bara ha deras globalfond i de tjänstepensioner jag har på SEB.
Du har den rabatterade avgiften: 0,40%. Enklast är att du tittar i SEBs fondlista och filtrerar på KAP-KL. Fondlista | SEB
Tack! Var ser jag årsbeskedet enklast? Har samma fundering, att lägga det mesta i globalfonden, kanske 20 procent i räntefond då jag nära pension.
Tack, då kan jag pusta ut.
Testa att logga in på SEBs internetbank. Under support eller ngt liknande (tror det är valet längs ut till höger) kan du välja Meddelanden/utskick. Under Utskick finns de årsredovisningar du fått, vilka ska innehålla exakta summor för dina avgifter.
Med vänlig hälsning,
F
Kolla också villka avgifter utöver fondavg du betalar.
SEB tog rätt hög avg för mig