Rabatterad fondavgift tjänstepensionsförsäkring på SEB?

Hej! Håller på att gå igenom mina tjänstepersonförsäkringar i SEB (kpa-kl) och upptäckte väldigt höga avgifter för ett par fonder, t ex pensionsfond SEK lux som ligger på ca 1.57 enligt fondfakta när jag klickar på länken för fonden inloggad på SEB. Körde en googling på seb.se fondförsäkring kpa-KL och där står rabatterad avgift 0.40 på den fonden och låga avgifter på även övriga fonder som radas upp i listan över utbudet. Har jag alltså 0.40 i avgift eller har jag den avgift på 1,57 som anges när jag kollar fonden genom t ex sökning via Avanza? Tacksam input då en avgift på 1,57 är helt oacceptabel och jag kommer i så fall att byta fonden omedelbart.

1 gillning

Jag har också tittat på det och det enda sättet att se vilken avgift som gäller som jag hittat är att titta i årsbeskeden.

Har för övrigt bytt till att bara ha deras globalfond i de tjänstepensioner jag har på SEB.

1 gillning

Du har den rabatterade avgiften: 0,40%. Enklast är att du tittar i SEBs fondlista och filtrerar på KAP-KL. Fondlista | SEB

2 gillningar

Tack! Var ser jag årsbeskedet enklast? Har samma fundering, att lägga det mesta i globalfonden, kanske 20 procent i räntefond då jag nära pension.

Tack, då kan jag pusta ut.

1 gillning

Testa att logga in på SEBs internetbank. Under support eller ngt liknande (tror det är valet längs ut till höger) kan du välja Meddelanden/utskick. Under Utskick finns de årsredovisningar du fått, vilka ska innehålla exakta summor för dina avgifter.

Med vänlig hälsning,

F

1 gillning

Kolla också villka avgifter utöver fondavg du betalar.
SEB tog rätt hög avg för mig

1 gillning