Fråga kring hur man bör använda ett förskotterat arv på bästa sätt.
Jag har en anhörig som önskar ge mig ett förskott på arv. Detta för att jämna ut mellan mig och ett syskon, som stöttats ekonomiskt i samband med bostadsköp.
Jag har efter viss tvekan bestämt mig för att ta emot detta ”arv”, där summan är sexsiffrig.
Tyvärr är jag ekonomiskt okunnig, men rätt sparsam. Jag söker därför vägledning hur jag kan investera/spara eller använda dessa pengar på det mest ekonomiskt rationella sätt.
Min ekonomi ser ut som följande. Jag har egen bostad, som jag har lån på. Min belåningsgrad är ca 55 % och jag amorterar månadsvis. Härutöver har jag ett sparande som fördelats på följande vis;
Långsiktigt i form av ISK
Riktat sparande (sparar till badrumsrenovering) på sparkonto.
Buffert (för oförutsedda utgifter).
Tilläggas kan att jag är ensamstående utan barn, med relativt god lön. Det enda jag kan komma på, är om jag skulle använda pengarna att avbetala mitt bostadslån. I dessa tider, när räntan går upp så förefaller det vara rationellt? (Slippa slösa pengar på att betala ränta till banken).
Det första jag tänker är om det är en gåva eller ett förskott på arv.
Om ditt syskon fått det som en gåva så bör du också få det som en gåva. Arvet fördelas en dag enligt regler och eventuellt testamente.
Om ditt syskon fått det som ett förskott på arv, så bör även du få det på samma sätt. Det innebär att det ni redan fått ut i arv räknas bort från de pengarna ni eventuellt i framtiden ärver.
Är du med på skillnaden? Kanske jag uttryckt mig klumpigt
I övrigt, lyssna på avsnittet som @Rimma tipsade om. Det hjälper dig nog vidare i tankarna.
Om man fortfarande inte kan bestämma sig så kan man alltid göra lite både och. En del för att sänka lånet, en del in i ISK, och kanske en mindes summar att stärka bufferten. Typ som ett sista alternativ om man inte kan bestämma sig, att göra lite av varje.
Man kan alltid fråga den man får pengarna av. Vad hen hade gjort eller avser att pengarna ska användas till. Personen har ju trots allt skapat kapitalet och kanske kan få vara med i ditt beslut, även om pengarna är dina. Själv gillar jag att ta råd av äldre släktingar (de få som är kvar)