Rådgivning om placering 10 år +

Hej,

Jag har ca 500 000 kr som ska placeras i fonder över en tidsperiod som sträcker sig åtminstonde 10 år i framtiden.

Idag har jag pengarna i två olika fonder, dels Avanza Zero och dels i SPP USA Aktiefond som jag tänker sälja av och omplacera.

Min tanke var från början att placera allt i Avanza Global, men har blivit lite tveksam efter att jag har läst olika inlägg om att 90/10 kunde vara bättre? T. ex. 90% i Avanza Global och resterande 10% i Spiltan Räntefond eller liknande?

Tar tacksamt emot tips!

Hej Robin!

Du skulle även kunna tänka enligt tumregeln 10% i aktiefonder per år du kan avvara pengarna, isåfall så börjar du med 100/0 och justerar ned risken för varje år som går efter att du kommer ned under 10 års tidshorisont. Så när det är 9 år kvar så kör du 90/10, 8 år kvar 80/20 osv.

Vad tror du om detta?

Det låter väldigt rimligt. Finns det någon anledning att välja flera globala aktiefonder jämfört med en, Avanza Global?

Mvh Robin

Om du väljer indexfonder så finns det inte så stora anledningar att välja flera Globala Indexfonder, skulle det däremot vara aktivt förvaltade så skulle det kunna vara bra att fördela det på flera för att sprida risken mellan olika förvaltare.

Alla (index) globalfonder är dock inte lika. En del täcker även tillväxtmarknader så det är inte fel tycker jag att ha två eller tre globalfonder i portföljen.

Bra tänkt förresten att dumpa Avanza zero och USA-fonden!

Jag tycker att 90/10 upplägget låter bra.