Hej!
Jag har sålt bostad och ska köpa nytt inom 12 månader.
Just nu ligger kapitalet från försäljningen på obundet sparkonto med ränta.
Två frågor:
Fråga 1. Är det lurt eller dumt att ligga kvar på obundet istället för 3 månaders bindningstid med högre sparränta? Jag vill inte känna mig låst när köp väl kommer. Tänker att chansen finns att jag måste ha kapitalet snabbt om säljaren skulle önska detta. Samtidigt är sparräntan betydligt högre om jag låser kapitalet i 3 månader. Några tips och råd kring detta?
Fråga 2. Vad finns det för för- och nackdelar med att istället investera kapitalet i tex Avanzas nya räntekonto?
Stort tack på förhand.