Sambon och jag har letat hus ett tag och jag sålde min lägenhet för att ha torrt krut om rätt hus dök upp. Sitter nu med 1,3milj kontant på nollräntekonto.
Då världsläget är som det är, huspriserna dalar, elpriserna rusar och räntorna är “höga” så avstannade husletandet lite då tajmingen känns ganska suboptimal. Jag vill dock sätta pengarna i arbete men utan att eliminera chansen att buda om drömhuset skulle dyka upp.
3 mån? 6 mån? 1 år? En husaffär tar ju lite tid så låst på 3 månader så bör man ju ha tillgång till pengarna när det är dags att avsluta affären, 6 mån så kanske man behöver ett överbryggslån eller får ta avgiften för tidigt uttag.
Har någon insikter eller erfarenhet av detta? Det är helt nytt för mig. Mycket tacksam för alla svar!
Handpenningen bör ni ha tillgänglig enkelt, den betalats i samband med köpet. Resterande tar ni ju sen i samband med överlåtelsen. Så håll så mkt som ni tänker att er handpenning kan bli lättare tillgängligt.
Mitt tips är att öppna sparkonto hos Ikanobank med 2 % ränta. Fyra fria uttag per år. Samt sparkonto hos Landshypotek. Fria uttag hur många du vill 1,5 % ränta. Du öppnar enkelt sparkonton hos dem via webben med bankid.
Tips är att flytta pengarna dit medan du/ni kollar upp annat - t ex fasträntekonto /funderar klart hur ni vill göra.
Förstår hur du tänker men hur mycket räntepengar handlar det om genom att låsa dem istället för att ha dem tillgängliga ?
Låsta på en fast tid för 2,5% vs IKANO bank a 2% ? Jag har svårt att se att inlåningsräntan är HÖGRE än utlåningsräntan ens för ett överbryggningslån.
Du sätter in dem på ett sådant konto där man inte har bindningstid och sedan tar du ut handpenningen i samband med köpet (10% av köpeskilling normalt ) när ni tecknar kontraktet.
Kolla bara så du har fria uttag inom en rimlig tid från varandra. Ofta är det ett par månader från kontraktsteckning och tillträde då köpet slutbetalas. Vi hade iofs 6,5 månader men det var helt ok, för vi fick sålt lägenheten under tiden
Tack för tipsen. Ikanos Sparkonto Plus ser ju otroligt konkurrenskraftigt ut. Bara lån med 12mån+ bindningstid kan överträffa den räntan. Får nog bli det.