Husköp i närtid (0-2 år), amortera eller lägga på hög?

Jag och min sambo har precis dragit igång jakten på hus. Vi bor i dag i lägenhet vi köpte för lite drygt ett år sedan, då med maximal belåning. Vi har amorterat enbart vad vi måste så här långt. Nu har vi bestämt oss för att lägga undan ytterligare 5000 kr varje månad inför husköpet. Det jag funderar på är om vi ska lägga detta som extra amortering eller bara på ett konto i väntan på rätt hus?

Ska tillägga att vi inte på något sätt har bråttom med att flytta, så det är inte omöjligt att det tar ett år eller två innan vi har rätt objekt till rätt pris.

Vad har ni för åsikter? Det kanske finns något bättre alternativ som jag missar?

1 gillning

Med ett köp relativt nära i tiden hade jag prioriterat att bygga likviditet. Alltid trevligare att minska beroendet av brygglån om möjligheten finns.

6 gillningar

Tänker samma här, lägg pengarna på sparkonto så att det blir smidigare med kontantinsats och eventuella renoveringar kanske. Brukar ju även kanske gå åt en lite större buffert om man har hus tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Eftersom det är så kort tid kommer det ni sparar på den evt. högre räntan på bostadslånet kontra sparkontot bli i det närmaste försumbar försumbar. Så bättre med flexibliteten att ha pengarna på sparkonto.

Tack för svaren, verkar som ni tänker ungefär som jag själv gör. Men skönt att stämma av så man inte missar något!

Definitivt minimera amortering och bygga en så stor penga påse som möjligt fram till husköpet.
Pengar i handen ger dig högre flexibilitet.

Förutsätter att du inte har andra dyra lån med betydligt högre ränta än ditt bolån?
Sen vet vi inte vad du betalar i bolåneränta, men under 1.5 procent hoppas jag.

Lycka till med letandet

Varken jag eller sambon har andra lån (utöver CSN), och vi betalar 1.35% i ränta. Det blir ett Sparkonto+ på Avanza!

Tack, det lär bli en lång jakt är jag rädd. Och priserna här runt Malmö har stigit 20-25% senaste 12 månaderna. Inte den bästa marknaden att vara köpare i tyvärr.

2 gillningar