Jag har pengar till handpenning för husköp.
Men är det smart att lägga ut det och ha det tomt på konto eller
Låna på banken till handpenning. Det kostar ca 2 000 uppläggning och ränta
Tack
Jag har pengar till handpenning för husköp.
Men är det smart att lägga ut det och ha det tomt på konto eller
Låna på banken till handpenning. Det kostar ca 2 000 uppläggning och ränta
Tack
Såklart ska du betala själv för handpenningen med egna pengar. Inte låna till det. Om det inte räcker till så vänta och spara lite till är min personliga åsikt 
Jag tror inte det var frågan, pengarna fanns redan. Frågan som jag uppfattar den är om TS ska ta ett handpenningslån under tiden mellan kontraktskrivning och tillträde. Vid tillträde måste ju pengarna ändå betalas. Att produkten handpenningslån finns är för att de flesta inte fått pengar för försäljning av nuvarande bostad vid tiden för kontraktskrivning av en ny, och således kanske inte har 10% av nya bostadens värde i kontanter.
Vad ska du ha pengarna till om du inte betalar handpenningen kontant? Tänker du att du ska ha dom någonstans som ger mer än 2000kr i avkastning på den korta tiden, utan risk? Det tror jag blir svårt. Därav hade jag betalat handpenningen kontant.
Tack för input.
Jag har missat att räkna på att jag behöver ha egna pengar till lagfart och pantbrev
Därför blir det lån till handpenning.
Ett tips är att det går att få banken att bjussa på handpenninglånet om du tar bolånet hos dem (dvs räntefritt & utan uppläggningsavgift). Det fick jag till vid senaste husköp (2019). Upplevde att banken (SEB) såg det som en del i erbjudandet för bolånet (mina alternativ hade blivit dyrare pga kostnad för handpenninglån).
Bra tips! Tack. Tyvärr missade det. Det blev uppläggningsavgift på 1500kr
Nu är det tuta och köra 
Hoppas jag gör rätt.