Handpenning till köp av bostad, sälja fonder eller vänta på lägenhetsförsäljning

Hej alla!

Jag planerar en flytt till en större och dyrare bostadsrätt inom 6-10 månader och funderar hur jag ska göra med handpenningen.

Förhoppningsvis säljer jag lägenheten med vinst eller ±0 efter mäklarens avgifter, men det är ju inget som är garanterat.

Min fundering är om jag ska sälja av fonder så att jag säkrat pengar till handpenningen redan nu eller om borde vänta och se vad jag får för min lägenhet först.

Det är ju pengar som ska användas relativt snart och då är det kanske inte optimalt att ha dom i fonder men å andra sidan kanske jag inte ens behöver sälja fonderna beroende på hur försäljningen av min bostadsrätt går.

Hur skulle ni resonera i ett liknande fall?

Sålt allt om du sannolikt ska använda pengarna inom ett halvår/år.

2 gillningar

Jag skulle valt ett överbryggningslån, förutsatt att du uppfyller kraven och kommer få sålt din lägenhet inom en snar framtid.
Har du tur behöver du inte sälja dina fonder, eller åtminstone inte hela innehavet.
Jag är verkligen ingen expert på området, men det svider lite att sälja av långsiktiga investeringar. :slight_smile:

1 gillning

Överbryggningslånet vet jag inte om det hjälper min situation eftersom att pengarna måste betalas tillbaka när affären är över och har jag inte tillräckligt till handpenning får jag sälja fonderna ändå.

Det skulle svida att sälja av fonder som jag tänkt ska ligga kvar länge men kanske lika bra att göra det direkt för att säkra upp pengarna och sedan börja återinvestera kvarvarande kapital.

Själv tog jag ett handpenninglån som jag betalade tillbaka samma dag som jag sålde min bostad.

Lite både och kanske… Sälj fonder för 30-70% av handpenningen nu och ta överbryggningslån/handpenningslån på resten?

Hej! Ny på forumet och har en liknande fundering samtidigt som jag försöker sätta mig in i överbryggningslån, så jag kapar tråden en smula istället för att starta en ny liknande:

Liksom trådstartaren letar vi efter ett större (dyrare) hus än det vi har och det sätter en hämsko på vårt nystartade sparande. Skulle ett tillfälle dyka upp gäller det att vi agerar snabbt.

Vi kommer dock med stor sannolikhet att ha råd med handpenning efter att vi sålt vårt nuvarande hus då det gått upp i värde och vi inte har mycket skulder kvar.

Om vi med hjälp av ett överbryggningslån kan täcka handpenningen fram till försäljning - bör vi fortfarande placera vårt sparande som att vi skall spendera pengarna inom 1-3 år, eller skall vi tänka mer långsiktigt och placera för pension istället? Det har en rätt stor påverkan på risknivån, såklart.
Hur hade ni gjort?

Ur en praktisk synvinkel är det samma sak, men det finns två varianter av lån man kan behöva. Dels handpenningslån som är från köpekontrakt till man tillträder den nya bostaden, dels överbryggningslån som är från (tidigast) när man har både ett försäljningskontrakt och ett köpekontrakt till man frånträder den gamla bostaden. Det finns säker skillnader på namn och villkor mellan bankerna.

Tills ni vet hur mycket den nya kostar och hyr mycket ni får för er gamla bostad skulle jag placera det som kan tänkas behövas för att täcka skillnaden på ngt kortsiktigt (sparkonto med insättningsgaranti och ränta), När ni har koll på skillnaden skulle jag ha kvar storleksordningen 50-100 tkr i en kortsiktig hink tills man flyttat in och har en känsla för ev. renoveringar och möbelköp man behöver eller vill göra de första 1-2 åren. (Dessutom kostar sannolikt flytten i sig allt från ett par tusenlappar och uppåt beroende på om ni gör allt själva eller tar in flyttfirma.)