Sälja fonder för att betala handpenning

Hej!

Jag har precis köpt en bostadsrätt och behöver därför betala handpenning inom en knapp vecka. Handpenningen är ca 250 000.
Jag äger sedan innan en bostadsrätt, dvs den jag bor i idag, och denna ska nu säljas innan jag flyttar in i den nya bostaden om ca tre månader.

Nu funderar jag på hur jag bäst betalar handpenningen.
Antingen lånar jag pengarna av banken i tre månader, ränta ca 4% om jag förstod rätt.

Men då jag har ca 150 000 på ett sparkonto och ungefär lika mycket i fonder på mitt ISK, så finns även möjligheten att nyttja dessa pengar.

Hur skulle ni gjort? Och hinner man både sälja fonderna och fixa överföringen till mäklarnas konto på en vecka?

Bör jag sälja av hela mitt fondinnehav för att slippa ta det tillfälliga banklånet?

Förmodligen hinner du, men jag vågar inte lova. Om du hinner sälja eller inte beror på vilka fonder du har. En del går relativt snabbt att sälja och en del tar bra många dagar. Om du läser det finstilta kring fonden så brukar det stå hur många dagar det tar innan man har pengarna på kontot. Lägg på lite marginal på det. Hinner du inte sälja så har du ju inget annat val än att ta lånet.

Lånet 250000kr: 3 månads 4% ränta cik 2500kr

Du har 150000kr (kontanter)+cirk150000kr(fonder)

tex du tar ut 100000kr(kontanter, resten buffert). Hur många fonder i ISK? Olika fonder har olika likviddagar.

Ska du tänka att sälja fonderna har köpt länge men ger inte bra avkastningen/höga avgifter? Hur många av dessa fonder kan har 3-4 likviddagar?

Om fonderna ger din ganska bra avkastning. Varför tar inte lån?

Tyvärr räknar jag fel. 150000kr (kontanter) tas ut istället för 100000kr. Annars har han inte tillräcklig pengar att betala handpenning.

Hej!

Känns som mycket jobb för den lilla pengen du skulle eventuellt kunna ”spara” på detta, du kan lika gärna missa en uppgång på börsen som istället hade avkastat mer än räntan på lånet som du då sparar.

Jag hade tagit ett brygglån istället, mycket smidigare och du vet vad du kommer få betala.