Jag och sambon siktar mot att köpa en bostad inom 3-4 månader och vi behöver få loss pengar för detta. Jag har 1,5M på ISK hos Nordnet jag kommer behöva till köpet och undrar vad man bör tänka på för att optimera uttaget. Läst lite lätt om att att ISK schablonbeskattar summan på ett ISK beräknat på vissa datum/kvartal.
Någon som har kunskaper/erfarenheter om detta som kan hjälpa mig att inte begå ett onödigt misstag?
Har för övrigt en tanke om att använda mig av Avanza Private Banking bolånet då jag kan uppfylla detta om jag flyttar allt kapital till avanza.
Ja, nästa brytpunkt är sep/okt månadsskifte. Men det handlar om så små belopp att det inte är där ditt fokus bör ligga.
Om man behöver pengarna i oktober hade jag personligen sålt idag. Visst, jag kan missa en uppgång, men det skulle svida mycket mer om börsen går ner och jag tappar 10-15% av beloppet jag har nu.
Så jag tjänar alltså mer på att sälja 30 September än om jag säljer 1 Oktober? Hur mycket pengar tjänar man på detta om man tex har 1 miljon kr på sitt ISK?
Ytterligare fråga gällande detta. Borde jag sälja av ISK och flytta över pengarna till ett AF och köpa en räntefond med låg risk eller låta pengarna ligga på något sparkonto med ränta? Lite sugen på att få lite ränta för pengarna tills att man faktiskt genomför BR-köpet
Köpa inom 3-4 månader: sparkonto. Ingen diskussion. Det finns “säkra” räntefonder med låg risk som har blivit låsta i veckor. För att inte tala om deras värde.
Dela eventuellt upp på mer än ett sparkonto hos olika aktörer för att få insättningsgaranti på hela beloppet.