Erfarenheter kring brygglån vid köp av hus?

Vi ska köpa hus inom ett eller ett par år. Vi kommer att köpa huset först och sedan sälja vår (obelånade) lägenhet i huvudstaden Under de månader vi säljer vår lägenhet vill vi ha hjälp av en bank med brygglån.

Något att tänka på inför detta? Hur ställer sig bankerna till såna brygglån och vad tar de betalt för sina tjänster när vi inte kommer att ha bolån hos dem sedan? Svårt eller lätt att få deras hjälp?

• Förtydligande: då min äkta hälft valt att jobba deltid som egen företagare ger bankerna inte stort bolån till oss, även om jag jobbar heltid och vi visar vårt rejäla fondkonto. Vi vill inte behöva sälja våra fonder under några månader bara för att kunna köpa huset - även om vi skulle kunna.

Varför ska du ha ett brygglån när du är obelånad?

Vi vill köpa först, sälja sedan.

Ta ett vanligt bolån med rörlig ränta och amortera av fullt när ni sålt er nuvarande bostad…

4 gillningar

Brygglån bygger på att du har SÅLT din gamla bostad men inte fått pengarna ännu.
Edit: du har alltså ett undertecknat säljkontrakt på lägenheten men inte fått pengarna (men handpenningen får man förmoda)

Du får belåna lägenheten och ha cash och sedan ge dig på jakt efter huset.
Iom ni är begränsade i belåning pga inkomstsituatioenn ser jag nog ingne utväg förutom att sälja av fonderna, eller?

1 gillning

Tack! Ser att SBAB ger max 5 miljoner i överbryggningslån (3 månader med 5,22% ränta i dagsläget).

Det känns inte jättekul att behöva sälja fonder och flytta ut från ISK för att sedan sätta tillbaka igen. Men kanske det blir enda lösningen?

Du kan nog alltid prata med din bank om ni har väldigt mycket kapital bundet , kanske det finns andra vägar men de har regler att förhålla sig till i förhållande till lån vs inkomst osv.

Hur mycket kan fonderna röra sig på de månader ni har pengarna cash eller bundet i ett hus innan ni sålt lägenheten? Det är sällan jättemycket.

1 gillning

Ja, det har du rätt i.

Men hur ser mäklaren på att man då köper hus kontant med tanke på penningtvättslagen etc? Förhoppningsvis räcker det med att visa på nota från försäljningen av fonderna?

Ingen aning, frågan är om mäklaren accepterar er som budgivare utan lånelöfte att visa upp?

Det har varit uppe tidigare i forumet tror jag, sök lite efter detta.

1 gillning

Hej,

Var har du ditt ISK / fondkonto? De flesta banker och tex Avansa och Nordnet erbjuder ju värdepapperslån. Då använder du dina fonder som säkerhet, så räntan blir ofta lägre än ett bolån eller brygglån. Jag skulle absolut tittat på en sådan lösning om grundproblemet är att du inte vill sälja fonderna.

Ett annat alternativ är förstås att sälja först och köpa sedan…

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Värdepapperslån kan man ju kika på, tack för tipset! Men det blir i vårt fall antingen för hög ränta vid hög belåningsgrad eller för små summor vid låg belåningsgrad för att det ska fungera. Sen undrar jag också om man verkligen har lov att plocka ut pengarna från Nordnet/Avanza och använda för husköp… tvivlar på det.

Vi vill hitta huset först och sen sälja, så omvänt är inget alternativ för oss då det blir för komplicerat.