Räntefonder eller inte?

Med hänvisning till en artikel i Aftonbladet undrar jag om det är något nytt i att den intervjuade personen inte rekommenderar räntefonder eller om man ska strunta i det som sägs pga långsiktigheten i sparandet? Eller ska man ombalansera till en portfölj utan räntefonder?

Robin Vinje

Bump, detta är en mycket aktuell fråga. Hade varit grymt med ett svar från dig Jan.

Med vänlig hälsning Fredrik,

flitig läsare av bloggen och startad rikatillsammansportfölj sedan ett drygt år :slight_smile:

Jag tycker att räntefonder har sin plats i portföljen oavsett vad Aftonbladet skriver om.

De sparhorisonter Rikatillsammans utgår ifrån är ca 5 år och helst mycket längre.

Korta räntefonder ger inget idag, givetvis, men om ett par år kommer dessa att avkasta lite bättre.

Om man inte vill sitta still i båten utan ändra portföljsammansättningen beroende på hur vindarna blåser, får man ju göra det, men då försvinner ju vitsen med ett inaktivt sparande som Rikatillsammans har som koncept.

Men hennes argument grundar sig i att det har att göra med skattehöjningen, inte något om lånsiktighet eller kortsiktighet. Ser för egen del mitt sparande i ett långt perspektiv (20+ år) så det kanske kommer en skattesänkning inom dess :wink: