Räntesparande AB

Hej! Har ett litet AB på sidan om heltidsjobb. Band en del av kapitalet i detta på ett fasträntekonto (1 år) med rationalen att avkastningen på detta bör bli fördelaktigt då pengarna bortsett bolagsskatt är obeskattade och summan samt avkastning bör bli högre. Men tänker jag rätt? Kommer jag måsta betala vinsskatt på avkastningen? Eller finns andra nackdelar? Dras 30% som på privat räntesparande?

Relaterat, har lön på mitt vanliga jobb över statlig brytpunkt. Hur tar jag bäst ut pengarna från företaget? Utdelning?

Vänliga hälsningar!

Rätt säker på att du betalar bolagsskatt på räntevinsten.

Använd utdelning för vinstskattade pengar och uthyrning av lokal till företaget, friskvård och naturaförmån för icke-skattade.

Aha, betalar man skatt på räntevinsten är det kanske negativt räntespara inom företaget? Vad är naturaförmån?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.11/386275.html

Finns också möjlighet för att införskaffa cykel utan att förmånsbeskattas (finns någon annan tråd på forumet där det diskuteras).

Vad jag vet är det i princip alltid bättre att maxa utdelningen varje år snarare än att spara i bolaget. Men det är ju bra att spara i bolaget för de pengarna du inte kan ta ut som utdelning (och för pengarna du har i periodiseringsfonder)