Typ, varje gång den inverterade yield-kurvan har vänt så har det kommit en recession i USA:
Idag vänta den inverterade yield-kurvan för Federal Reserve i USA. Globalfonderna är överviktade mot USA. Svårt för mig att sitta still i båten nu! ![]()
Typ, varje gång den inverterade yield-kurvan har vänt så har det kommit en recession i USA:
Idag vänta den inverterade yield-kurvan för Federal Reserve i USA. Globalfonderna är överviktade mot USA. Svårt för mig att sitta still i båten nu! ![]()
Börsen prisar in ca 35 gånger bakåtblickande årsvinster CAPE P/E på S&P500 just nu.
Jag skulle inte säga att en (väldigt väntad) recession på 1 års sikt gör från eller till i en sådan värdering ![]()
Det är föraningar om djupare recessioner eller högkonjunkturer upp till 10 år framåt börsen rör sig på dag till dag.
Så en recession kommer ge annorlunda börsutfall just denna gången?
Det intressanta är väl att det är främst för SP500 & Nasdaq som vi har högt P/E & CAPE.
Så kan vi få en krasch i USA, samtidigt som en börsuppgång i Sverige och delar övriga världen? Det förstnämnda har ju under senare år stigit mer än för övriga länder, så det kanske inte är orimligt med en utjämning/korrigering.