Revolut "Gold xau" Vad är det man köper?

Jag har ett konto hos Revolut, mest för att kunna flytta pengar lätt o smidigt ifrån utlandet. Jag ser att man kan köper guld och silver där men jag undrar vad det är man får ”Gold xau”?

Är inte insatt men antar att det är en fodran för en viss andel guld. Du är med ganska stor säkerhet inte legal ägare till en fysisk separerat stycke guld. Det finns säker ett par motpart risker där flera paret är involverade i deras “XAU-tjänst”.

Tänk också på att deklarera eventuella framtida vinster i K4 blankett.

Mitt råd till dig är att bestämma dig för en viss procent av ditt totala kapital (10-20%). För summan köpa kända fysiska guldmynt och/eller guldtackor i 24k och med 1oz (31.1gram) vikt ifrån kända handlare i sverige eller tyskland.

Köp inte guldmynt som är vackra, det resulterar bara i höga premier, satsa istället typ på philharmoniker, maple leafs, britannias, golden buffalo, pamp fortuna.

När du köpt guldet, låter du det ligga på sin plats och rör det inte förens du blivit pensionär, inflationen ligger på 10-20%/år eller WW3 utbrytit.

Man skall inte spekulera med fysiskt guld, det är en säkerhet och hedge mot allt i vår värld.

1 gillning

Hej Roger,

Det finns en artikel här på bloggen om just investeringar i Guld och Silver, vad som anses vara bäst och mest gynnsamt. Kolla in det avsnittet för att lära dig mer om just investeringar i dessa tillgångsslag! :slight_smile:

1 gillning