Har fått förfrågning från rikatillsammans.se och rikatillsammans.sse på TikTok. Är det era konton?
Med vänlig hälsning
Fredrik
RikaTillsammans kontaktar ingen via sociala medier utan att du tagit första steget genom att tex kommenterat “fonder 2025” för att få en lista communityns fondtips.
Anta att det är ett fejkkonto som kontakter dig ifall det ser suspekt ut. Vi är medvetna om problematiken och jobbar för att få bort fejkkonton som utger sig för att vara oss.
Vill passa på att påpeka att detta är konsekvenserna av att använda sitt riktiga namn här. Och skryta tex med hur många miljoner man har eller tjänar. Man kan bli en måltavla.
Jag själv blev det utan att ens skryta om det. De hade på något sätt fått reda på att jag hade pengar. Mina föräldrar blev dagligen trakasserad på telefon för de hade inte mitt privata nummer.
3 regler när man har pengar.
Falska alias på internet.
Skryt inte om vad man har eller blotta sig i media att du är miljonär
Ett tips när du handlar på nätet. Alltid faktura. Och måste du använda kortet på näte,ha ett konto för det där du för över precis vad du ska betala 1 minut före köpet
Fakturor går bort, de glöms skickas eller så glömmer jag betala. Kör mitt debetkort eller Klarna.
Har aldrig blivit av med pengar via mina bankkort, även om de försökt. Har också aldrig mer än 2-300kr på kontot till vardags. För över kosing när jag ska veckohandla.
Men det finns gott om trådar om hur man undviker att bli hackad och lurad.
Sedan förenkar jag inte att vi alla är måltavlor på näte.
Men att annonsera att man har något mellan 20 -50 miljoner med sitt riktiga namn här, kan göra en till måltavla till folk som vågar gå längre än och bara hacka en.
Mitt råd var inte bara om hackning. Mitt råd var för att inte blotta sig för den undre världen.
Jag har pratat med en som är ex extreme kriminell. Det är inte alltid och bara ringa polisen. Likadant känner jag en som mest troligen har blivit mexikansk soppa. Han bara försvann. Inte ett spår om att något har hänt. Som att han blivit bortförd av utomjordingar. Över 10 år nu. Hans föräldrar vet fortfarande inte vad som hänt han.
Man ska vara livrädd för att bli måltavla av den undre kriminella världen. Och skryta om pengar är ett av sätten och bli det.
Finns fem miljarder saker att vara rädd för, sen drabbas man troligen av något man inte ens kommit ihåg att oroa sig för.
Så man får välja sina egna orosmoln. Att hackas eller kidnappas ligger långt ner på min lista i alla fall. Lär nog snarare mosas av ett fallande piano.