Hej!
Jag har en praktisk fråga gällande tidshorisonten för de olika fondportföljerna. Jag läste följande i artikeln om Globala barnportföljen :
“En parentes – när jag pratar om att man bör kunna investera och spara pengarna på 10 års sikt, så är det från varje givet tillfälle i fondportföljen. Säg att man investerar dem i dag med 10 års sikt med målet 2027, då är det inte så lämpligt att ha den här fördelningen 2022, utan man bör då dra ner risken. Så tidshorisonten är från varje givet tillfälle.”
Min fråga är: Hur går denna neddragning av risk till i praktiken? Ska jag vid jämna tidsintervall sälja av från Globala barnportföljen (Passiva hinken) för att placera i exempelvis Nybörjarportföljen (Mellanriskhinken) som har kortare tidshorisont?
Låt oss exempelvis säga att jag har en sparar pengar som jag vill använda om 10 år i en 90/10 portfölj, ska jag år 1 av mitt sparande justera denna portfölj till en 80/20, år 2 till 70/30… etc?
Inser att jag kanske tänker fel här, men det vore värdefullt för mig att förstå hur jag kan tänka kring detta med riskjustering över tid för att kunna agera rätt.
Tacksam för hjälp!
Vänligen
Monika