Rörarbeten fakturering kompromisser - vad anser ni?

Jag vill dela en lite situation som kallar lite om vuxenlivet erfarenhet.

Jag hade en problem med mina duschbrunn hemma, och anlitade situationen till BRF som har kallat först vaktmästaren och sen, efter många frågor och klagomål, rörmokare.

Tyvärr visade det sig att den första vaktmästare missade en hel del av blocket som han köpte själv att ersättas. Problemet var inte löst så jag protesterade fakturan och kunde få vänta att betala. Det var tur för att av den andra har kallat jag en rörmokare som efter några månader fixade problemet och förklarade att den första monteringen var helt fel och behövde köper igen delen.

Efter en diskussionen mellan de två företagen kom vi överens med följande:

• till den första vaktmästaren skulle jag betala för delen kostnader, men inte arbetskostnaden.
  • till den andra rörmokare skulle jag betala både delen och arbets, så jag håller med såklart

Jag har inte avtalat än och har inte fått nån faktura.

Så jag undrar nu: är detta en ärlig lösning? Å ena sidan är ganska rimligt att vaktmästaren företag gå inte i negativa för att försöka lösa problemet, men på den andra jag har fått skadorna och måsta få vänta mycket månader med dålig lukt på badrummet. Dessutom var det inte ett fritt ärlig försök men de har frågat för nästan 2000 lappar för 30 minuter arbetskostnaden och var det bara att jag protesterade att har jag inte betalat nu!

Å andra sidan är jag medveten om att ibland måste man kompromissa i vuxenlivet och undvika onödiga konflikter och kostnader, särskilt med vaktmästaren av sina brf! ;p

Vad tycker ni? Har ni några liknande erfarenheter eller råd?