Rusta AB – börsnotering / IPO 2023-10-19

Rusta AB har beslutat ansöka om notering på Nasdaq OMX Stockholm och första dag för handel är planerad till 2023-10-19.

Teckningsansökan fram till och med 2023-10-18 kl 15:00.
Pris 43 – 50 SEK, minst 150 stycken, i jämna poster om 10.

Verkar gå att teckna via Nordnet, Avanza och Carnegie.

Affärsvärlden gnäller på att Rusta är ett bolag som inte behöver pengar och inte har ägare som är tvingade att sälja, att teckningsintervallet är för brett och att Rusta visar upp en kort finansiell historik trots att de funnits länge.

Edit 2023-10-11: Jag har bytt ut de automatgenererade reklamlänkarna mot länkar som faktiskt går till respektive banks noteringsinformation. Jag gissar att många av dem som tidigare klickat på länkarna egentligen inte var intresserade att allmän information om respektive banks påstådda förträfflighet.

1 gillning

De har väldigt bra poänger här, tycker du inte det?

1 gillning

Jo, tyvärr.

Kan ju ändå hoppas på att det blir en lyckad “kändis-notering” av ett bolag som vanligt folk känner igen.

IPO Analyser har publicerat sin analys av noteringen.

1 gillning

Rusta har nu bemött Affärsvärldens analys. Det mest intressanta tycker jag är att de utvecklar sin syn på skälen till börsintroduktionen.

I en separat kommentar säger Rustas VD Göran Westerberg att grundarfamiljen Forssell hamnat i ett ofrivilligt generationsskifte efter Bengt-Olovs bortgång. Samtidigt som den andra grundaren Anders Forsgren är över 70 år och vill kunna ge sina barn flexibilitet. Westerberg pekar även på möjligheten för Rustas anställda att enkelt kunna köpa aktier i bolaget på börsen.

Det tycker jag låter rimligt och det nyanserar Affärsvärldens information.

Vad gäller det breda teckningsintervallet och den korta finansiella historiken kan jag inte se att Rusta har framfört någon ny information som förändrar min syn på bolaget i de avseendena.

1 gillning

Några nya tankar om detta erbjudande? Bra eller dåligt. Tror ni på ökning den första halvtimmen för att sälja då?

VDn intervjuades av Nicklas ”Investeraren” igår Episod 286 - Nästan allt om börsaktuella lågpriskedjan Rusta - Investerarens Podcast | Lyssna här | Poddtoppen.se

1 gillning

Jag gillar inte bolaget eller deras produkter. Jag gillar inte heller erbjudandet med brett teckningsintervall.
Men jag gillar sannolikheten för en ordentlig överteckning.
Jag har tecknat på fem olika konton i två banker med ambitionen att sälja i callen imorgon.
Att äga Rusta längre än nån timme intresserar mig inte.

3 gillningar

Grattis till alla som lyckats göra sig en liten slant vid premiärhandeln i dag!

Själv väntade jag in i det sista med att teckna i går, och så kom det annat emellan på jobbet, och så blev det aldrig av. Jag var ärligt talat ganska skeptisk, men det är tydligen inget som hindrade mig att drabbades av FOMO light vid börsöppningen i morse. :stuck_out_tongue:

1 gillning