Så hur blev det med Dragon Portfolio?

Hörde avsnittet om Artemis Dragon Portfolio. Har sett kommentarerna likaså. Är det någon som har lyckats snickra ihop portföljen på ett vettigt sätt än?

According to Artemis’s research, the optimal portfolio from 1929 to 2019 was:

1. Domestic Equity (24%): Här borde valfri global indexfond/ETF göra jobbet?

2. Fixed Income/Bonds (18%): Fond/ETF-förslag på denna, täcka in kort/medium/lång?

3. Active Long Volatility (21%): Lyxor S&P 500 VIX Futures Enhcd Roll UCITS ETF C-E?

4. Commodity Trend Following (18%): Här duger det inte med SHBs råvarufond… hur får vi in trend?

5. Physical Gold (19%): Deutsche Boerse Commodities Xetra-Gold ETC?

Jag satte ihop en på prov för en liten summa och tänker följa den.

För volatilitet har jag bara hittat en fond - Amundi Fds Volatil Wld A
Att rulla VIX futures är inte en rekommenderad strategi.

För Commodity trend finna några få alternativ, t.ex:
-European Alliance RPM Evolving CTA
-Lynx Dynamic
-SEB Asset Selection opportunity

Har också endast hittat Amundi Fds Volatil Wld A som enda alternativ för volatilitet. Den verkade bromsa denna kris rätt bra. Lynx Dynamic låter intressant. Sök på Lynx fonden för längre history - klarade finanskrisen strålande.

Jag började snickra lite på den med en annorlunda tappning.
Jag använder normalt sett lysa så det jag kommer att göra är att komplettera med råvaror och volatilitet.

Istället för Guld använder jag Bitcoin förstår att Jan hade gått i taket över detta. Det är inte omöjligt att jag kompletterar detta med guld framöver. Kör handelsbanken Råvaru och Lyxor S&P 500.

Tja! Har inte tittat/läst hela denna artikel men jag är nyfiken på hur det kommer sig att t.ex Lyxor S&P 500 kan vara lönsam med en tidshorisont på 100 år med tanke på att den gått ner drygt 58% de senaste fem åren (inkluderat den kraftiga uppgången under mars på 135%). Tacksam för lite input på denna synpunkt. Ha det gott!