Kombinera guld med Lynx Dynamic?

Goddagens kära forumvänner.
Jag har en ide om att växla hälften av mina 10% guld ETF i en av mina mera “stabila” portföljer till Lynx Dynamic.
Ni som känner bra mycket till egenskaperna för Lynxfonden @Alec @Zino - vad tycks om detta (är inte ute efter svar huruvida det är värt mödan eller inte att ha med guld i portföljen utan endast ifall diversifieringen är värt den höga avgiften på Lynxfonden :wink: )

Edit: för att inte frågan blir helt dum utan att förklara övriga tillgångsslag i portföljen så innehåller den i övrigt 10% långa räntor, 80% aktier.

5% hit eller dit i en portfölj med 80% aktier gör inte direkt någon större skillnad i det långa loppet skulle jag säga, kostar ju en del i courtage och växlingsavgift att sälja guldet också. Funderat över att istället sälja av 10% aktier och köpa Lynx istället?

1 gillning

Bra förslag. Tack @Alec för synpunkten. Då kan jag ju koka ner frågan till: är Lync Dynamic värt avgiften för diversifieringens skull?

Är nog upp till var och en att avgöra vad man har för preferenser och tror på. Men tittar man historiskt hur CTAs presterat dom senaste 100+ åren så kan man konstatera att det kan ge en portfölj med aktier och räntor väldigt trevliga egenskaper i form av bättre riskjusterad avkastning utan att påverka absolut avkastning, trots skyhöga avgifter. Beskrev det i denna tråden:

1 gillning

Håller med Alec, 5% hit eller dit är inte värt besväret. Men som svar på din fråga tror jag absolut att diversifieringen som Lynx Dynamic erbjuder är värd avgiften. Förväntade du dig något annat svar från mig? :wink:

1 gillning

det räcker gott och väl med era svar. Uppskattar att ni tog er tiden att svara!

1 gillning

Finns för 1.13% hos Levler, ba så du vet (2.55% hos Nordnet/Avanza)

EDIT: glöm det förresten, jag ser nu att Levler inte tar med “övriga avgifter” som för Lynx-fonden ligger på över 1%! Åtminstone inte om man inte är inloggad… ajaj, detta bådar inte gott för Levler…

Det är bara grundavgiften som står med på Levler, men ändå, 1,13% vs 1,5% på Avanza/Nordnet, det är 25% rabatt! Inte illa, blir nästan lite sugen själv men för jobbigt att ha fonderna utspridda så.

För den långsiktiga är fonden Lynx mer intressant än Lynx dynamics. 1 % fast avgift istället för 1,5 %. Nackdelen är att den handlas månadsvis och minsta köp är 100 000.

1 gillning

Plus 1% i courtage… iaf hos Avanza.

Det stämmer. Om man har kortare investeringshorisont än två år bör man inte köpa Lynx. Den är väldigt volatil på kort sikt.

Är 1% vid sälj också, så minst 4år behöver man hålla den för att gå break even, samt att det kan krångla till och fördyra rebalanseringar rejält om det skulle svänga mycket. Tråkigt om det skulle komma en bättre/billigare produkt man vill byta till under tiden. Är själv tveksam om det är värt det.

”undantag gäller Brummerfonder och Lynx där 1% köpavgift tas ut som courtage på köpet”

1 gillning

Har för mig deras mäklare sa att det gäller även på säljet när jag pratade med dom (måste köpas/säljas via det) möjligt jag minns fel.

Går inte att se några övriga avgifter i inloggat läge på Levler så ser ut att vara 1.13 , finns det någon dold prestationsavgift?

Ska kanske synas här men det buggar? Det tillkommer 1.05% övrig kostnad på den… så 2.18 totalt gissar jag

Lynx dynamics har en delvis prestationsbaserad avgiftsmodell. Dvs. ingen vet på förhand hur hög avgiften blir. Det enda som är säkert är att den är minst 1,5 procent.

2022 var avgiften 5,64 procent. Under första halvåret 2023 var den 1,5 procent (dvs. ingen prestationsbaserad avgift).

Ja. Avanza och Skandia väljer att presentera inkl. den uppskattade/historiska avgiften på +1.05% för en total på 2.55%. Nordnet och Swedbank redovisar totalt 1.8% resp. 1.7%. Även Levler har +1.05% om man kollar deras bakomliggande API, men det kanske bara syns om man är inloggad.

Vad är det som gör att Lynx Dynamic är den mest omtyckta Hedgefonden här på forumet?
Har själv lite tankar på att avsätta 10% av ”mellanrisk-portföljen” med Hedgefond. Har tänkt Atlant Multi-Strategy, men den kanske inte ens är jämförbar??

1 gillning

Hej Oluf,

korta svaret är att den har en önskvärd hög volatilitet som oftast inte samvarierar med andra tillgångsslag.

Jag kör den numera som ett komplement i en av mina portföljer, ca 10% av portföljens total.

@Zino och @Alec har studerat detta tillgångsslag närmare än vad jag har tror jag men bästa svenska kandidaten räckte för mig, eftersom vi inte har tillgång till AQR’s managed futures fond eller iMGP DBi Managed Futures Fund - jag har för mig at Fondo hade några av iMGP’s fonder men de försvann tyvärr ur utbudet - ping @Fondo @Daniel_Fondo - detta hade varit en, ursäkta uttrycket, en djävulsk bra fond att ha om ni kunde få in den :japanese_ogre:

3 gillningar