Hej!
Lyssnade på senaste avsnittet av Nordnet sparpodden där vd:n för fondbolaget Lynx medverkar.
Jag blir inte riktigt klok på när det vore bra att ha en sådan hedgefond i en portfölj.
Vdn pratar mycket om deras forskningsbaserade investeringsstrategi - men vad jag kan se har de över tid konsekvent presterat sämre än vilken bredare indexfond som helst.
Så vad är det jag gör fel? Vad är det jag inte förstår? Vad bidrar en sådan fond med som du inte får av en räntefond eller aktieindexfond?
Det är en fond som rör sig annorlunda än aktie och räntefonder och kan som byggsten i en portfölj bidra till en jämnare avkastning än en portfölj som bara består av aktie och räntefonder. Den är intressant om man vill konstruera en allvädersportfölj som alltid går plus men kanske inte slår index.
3 gillningar
En snabb fråga om något annat som jag inte förstår med denna fond, nämligen namnet som används för att hämta kursdata till exempelvis Excel. Om jag använder “Lynx Dynamic” via stockhistory() så får jag enbart månadskurser. Det finns betydligt nyare svenska CTAs som har dagskurser så vore ju märkligt om kurserna för denna fond inte fanns att hämta under något annat namn.
1 gillning