Med inspiration från den eminenta tråden om den ultimata allvädersporföljen har jag blivit inspirerad att bygga ”Dragon Portfolio”, som finns omnämnd i den tråden och på några andra ställen här och på nätet. Men antigen förstår jag inte riktigt alla delar (stor chans. ), eller så har andra missförstått eller inte läst detaljerna / det finstilta i rapporten.
Mitt mål är att bygga ”Dragon Portfolio”, med instrument som är tillgängliga (må så vara med lite jobb.. ) för en svensk privatperson, helst då med möjlighet att använda leverage (både till den nivå så är rekommenderat i artikeln, men även mera om man vill vara extra riskvillig).
I och med att jag (antagligen) kommer att behöva använda instrument som jag inte är helt van vid så sätter jag initialt hela portföljstorleken till 40kkr.
Artikeln finns under : https://www.artemiscm.com/research-market-views
Rapporten; ”The Allegory of the Hawk and Serpent” , måste regga sig för att få hem själva rapporten, men har inte märkt någon lavin av spam. Detaljerna om de olika delarna finns i slutet av rapporten (sid 41). Väldigt viktigt att gå igenom det då den praktiska strategin beskrivs där.
Målet med tråden är att kanske få lite ifrågasättande / diskussion av de olika instrumenten man kan använda, samt i förlängn ingen regelbunden redovsisning.
I korthet;
U.S. / Domestic Equity (24%)
Här är det enligt modellen SP500 som används. Jag hade tänkte att tänkt köra 50/50 med SP500 och OMX30 för att få lite lokal / valuta mix.
· AVA SP500 TRACKER
· AVA OMXS30 TRACKER
Avgiften på certifikat tracker är 0.15%, så det får väl anses ok. Även en fördel att det är courtagefritt om man använder AvanzaMarkets (finns liknande på Nordnet). Går lätt att byta till minifutures i ett senare skede för leverage.
U.S. Treasury Bonds (18%)
Enligt modellen är det ” A portfolio intended to replicate the passive strategy of holding a collection of U.S. Treasury Bonds weighted at a 10-year maturity.”
Här hade jag tänkt mixa av Svenska och US instrument, för att få en mix som passar en svensk investerare.
· Invesco US Treasury Bond 7-10 Year UCITS ETF Dist
· AMF Räntefond Lång
Här är det svårt att använda leverage , men går ju att på portföljnivå reglera med ökad andel av andra instrument, så det struntar jag i för stunden.
Gold (19%)
· GULD AVA
Avgift per år 0.39%, får väl anses ok. Går lätt att byta till minifutures i ett skede för leverage. Curtagefritt vid användning av markets.
Active Long Volatility (21%)
Här blir det lite mera komplicerat, och har läst förslag på VIX ETFer och liknande i trådar, men tycker det inte riktigt efterliknar det som menas i rapporten;
” A dynamically re-balanced derivatives strategy that is intended to replicate exposure to an actively managed long volatility hedge fund strategy or the Eurekahedge CBOE Long Volatility Hedge Fund Index. The strategy seeks exposure to the S&P 500 2.5% Monthly Rolling Put Index when the S&P 500 index price has fallen more than -5% over the past 63 trading days, or exposure to the S&P 500 2.5% Monthly Rolling Call Index when the S&P 500 index price has increased more than +5% or more over the past 63 days.”
Enligt min kompis ChatGPT så kan man komma åt det här genom att köpa en PUT / CALL option över/ under 2.5% av ”dagens” nivå med löptid 1 månad beroende på trendriktningen. En option kommer kosta för mycket för min blygsamma amatörportfölj, så då återstår warrants.
Så en Lång Warrent 2.5% över månadspriset, med löptid ~1månad.
I skrivandets stund skulle det då motsvaras av (givet att OMX har ökat med 5% eller mera de senaste 63 dagarna);
OMX4F2700AVA
Antalet skulle bli : 40 000*0,21 = 8 400 för denna del. 8 400 / OMX(2600) = 3,23st. Paritet = 100 => 100 * 3.23 => 323st Warrants
Då man kommer behöva rulla dessa löpande blir curtaget extremt intressant, och håller man sig till *markets så är det ändå curtagefritt. Dom har visserligen en väldigt hög spread, och gillar i sak inte warrants då optioner är aningen mera transparent, men kommer användas för att testa konceptet. Känner jag mig bekväm om några månader med större belopp blir det optioner.
Vad som inte framgår exakt av rapporten är vad man placerar kapitalet i då det inte ligger i Active Long Volatility, men jag tolkar det som att det åker in i samma räntepapper som ” U.S. Treasury Bonds”, i mitt fall sätter jag pengarna i AMF Räntefond Mix, kan använda AMF Räntefond Lång men vill göra det enkelt initialt med vad som tillhör vilken strategi. En ETF skulle funka bättre, men då det blir curtage på en ETF går det bort initialt.
Commodity Trend Following (18%),
Här funkar det inte heller med en vanlig ETF eller fond på Avanza / Nordnet, då artikeln skriver
” A dynamically re-balanced portfolio that is intended to replicate the hedge fund strategy of Commodity Trend Following or HFRX Systematic Macro CTA Index. The Commodity Trend Following Replication Index will go long or short a basket of commodities exposure based on specific price signals. When the price of the commodity basket is above a 50-day moving average, the replication index goes long, and when the price is below the 50 days moving average the replication index will go short. When the price is in the middle, no position is taken.”.
En reflektion är “When the price is in the middle”, som inte specas bättre än så. Frågan är ju om man ska ha ett intervall. Men viktigare nu är att hitta ett råvaruinstrument som man kan gå kort, och har inte hittat något instrument på avanza / nordnet som man kan gå kort. Går ju att skapa ett eget med ett gäng råvaruindex, men har ingen lust med det. Så istället har jag hittat en EFT på Interactive Brokers som man kan gå kort. Borde kunna gå att gå kort på nordnet/avanza , men hittar inte det (och har mailat avanza om lite annat, totalt värdelös kundservice, inget svar på 3 dagar).
EXXY - iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF (DE)
Samma sak här är att om den inte ligger i EXXY så får jag hitta en curtagefri fond / ETF på Interactive broker.
Ett problem verkar vara att ingen mäklare har ”allt”. Avanza / nordnet har inget som passar för råvarubiten ioma man måste kunna gå kort, och IB som funkar för råvarudelen det har inte ”billiga” warrants för Active Long Volatility.
Vad jag kommer titta på i närtid är;
- Hur få till billig hävstång som löyfts fram i rapporten
- Undersöka om det går att köra eget “råvaruindex” med trackers / minifutures för att få bort curtaget.
Tankar / funderingar / erfarenheter ?