Dragon Portfolio - Realiserad för en svensk småsparare

Med inspiration från den eminenta tråden om den ultimata allvädersporföljen har jag blivit inspirerad att bygga ”Dragon Portfolio”, som finns omnämnd i den tråden och på några andra ställen här och på nätet. Men antigen förstår jag inte riktigt alla delar (stor chans. ), eller så har andra missförstått eller inte läst detaljerna / det finstilta i rapporten.

Mitt mål är att bygga ”Dragon Portfolio”, med instrument som är tillgängliga (må så vara med lite jobb.. ) för en svensk privatperson, helst då med möjlighet att använda leverage (både till den nivå så är rekommenderat i artikeln, men även mera om man vill vara extra riskvillig).

I och med att jag (antagligen) kommer att behöva använda instrument som jag inte är helt van vid så sätter jag initialt hela portföljstorleken till 40kkr.

Artikeln finns under : https://www.artemiscm.com/research-market-views

Rapporten; ”The Allegory of the Hawk and Serpent” , måste regga sig för att få hem själva rapporten, men har inte märkt någon lavin av spam. Detaljerna om de olika delarna finns i slutet av rapporten (sid 41). Väldigt viktigt att gå igenom det då den praktiska strategin beskrivs där.

Målet med tråden är att kanske få lite ifrågasättande / diskussion av de olika instrumenten man kan använda, samt i förlängn ingen regelbunden redovsisning.

I korthet;

U.S. / Domestic Equity (24%)

Här är det enligt modellen SP500 som används. Jag hade tänkte att tänkt köra 50/50 med SP500 och OMX30 för att få lite lokal / valuta mix.

· AVA SP500 TRACKER

· AVA OMXS30 TRACKER

Avgiften på certifikat tracker är 0.15%, så det får väl anses ok. Även en fördel att det är courtagefritt om man använder AvanzaMarkets (finns liknande på Nordnet). Går lätt att byta till minifutures i ett senare skede för leverage.

U.S. Treasury Bonds (18%)

Enligt modellen är det ” A portfolio intended to replicate the passive strategy of holding a collection of U.S. Treasury Bonds weighted at a 10-year maturity.”

Här hade jag tänkt mixa av Svenska och US instrument, för att få en mix som passar en svensk investerare.

· Invesco US Treasury Bond 7-10 Year UCITS ETF Dist

· AMF Räntefond Lång

Här är det svårt att använda leverage , men går ju att på portföljnivå reglera med ökad andel av andra instrument, så det struntar jag i för stunden.

Gold (19%)

· GULD AVA

Avgift per år 0.39%, får väl anses ok. Går lätt att byta till minifutures i ett skede för leverage. Curtagefritt vid användning av markets.

Active Long Volatility (21%)

Här blir det lite mera komplicerat, och har läst förslag på VIX ETFer och liknande i trådar, men tycker det inte riktigt efterliknar det som menas i rapporten;

” A dynamically re-balanced derivatives strategy that is intended to replicate exposure to an actively managed long volatility hedge fund strategy or the Eurekahedge CBOE Long Volatility Hedge Fund Index. The strategy seeks exposure to the S&P 500 2.5% Monthly Rolling Put Index when the S&P 500 index price has fallen more than -5% over the past 63 trading days, or exposure to the S&P 500 2.5% Monthly Rolling Call Index when the S&P 500 index price has increased more than +5% or more over the past 63 days.”

Enligt min kompis ChatGPT så kan man komma åt det här genom att köpa en PUT / CALL option över/ under 2.5% av ”dagens” nivå med löptid 1 månad beroende på trendriktningen. En option kommer kosta för mycket för min blygsamma amatörportfölj, så då återstår warrants.

Så en Lång Warrent 2.5% över månadspriset, med löptid ~1månad.
I skrivandets stund skulle det då motsvaras av (givet att OMX har ökat med 5% eller mera de senaste 63 dagarna);

OMX4F2700AVA

Antalet skulle bli : 40 000*0,21 = 8 400 för denna del. 8 400 / OMX(2600) = 3,23st. Paritet = 100 => 100 * 3.23 => 323st Warrants

Då man kommer behöva rulla dessa löpande blir curtaget extremt intressant, och håller man sig till *markets så är det ändå curtagefritt. Dom har visserligen en väldigt hög spread, och gillar i sak inte warrants då optioner är aningen mera transparent, men kommer användas för att testa konceptet. Känner jag mig bekväm om några månader med större belopp blir det optioner.

Vad som inte framgår exakt av rapporten är vad man placerar kapitalet i då det inte ligger i Active Long Volatility, men jag tolkar det som att det åker in i samma räntepapper som ” U.S. Treasury Bonds”, i mitt fall sätter jag pengarna i AMF Räntefond Mix, kan använda AMF Räntefond Lång men vill göra det enkelt initialt med vad som tillhör vilken strategi. En ETF skulle funka bättre, men då det blir curtage på en ETF går det bort initialt.

Commodity Trend Following (18%),

Här funkar det inte heller med en vanlig ETF eller fond på Avanza / Nordnet, då artikeln skriver

” A dynamically re-balanced portfolio that is intended to replicate the hedge fund strategy of Commodity Trend Following or HFRX Systematic Macro CTA Index. The Commodity Trend Following Replication Index will go long or short a basket of commodities exposure based on specific price signals. When the price of the commodity basket is above a 50-day moving average, the replication index goes long, and when the price is below the 50 days moving average the replication index will go short. When the price is in the middle, no position is taken.”.

En reflektion är “When the price is in the middle”, som inte specas bättre än så. Frågan är ju om man ska ha ett intervall. Men viktigare nu är att hitta ett råvaruinstrument som man kan gå kort, och har inte hittat något instrument på avanza / nordnet som man kan gå kort. Går ju att skapa ett eget med ett gäng råvaruindex, men har ingen lust med det. Så istället har jag hittat en EFT på Interactive Brokers som man kan gå kort. Borde kunna gå att gå kort på nordnet/avanza , men hittar inte det (och har mailat avanza om lite annat, totalt värdelös kundservice, inget svar på 3 dagar).

EXXY - iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF (DE)

Samma sak här är att om den inte ligger i EXXY så får jag hitta en curtagefri fond / ETF på Interactive broker.

Ett problem verkar vara att ingen mäklare har ”allt”. Avanza / nordnet har inget som passar för råvarubiten ioma man måste kunna gå kort, och IB som funkar för råvarudelen det har inte ”billiga” warrants för Active Long Volatility.

Vad jag kommer titta på i närtid är;

1. Hur få till billig hävstång som löyfts fram i rapporten
  2. Undersöka om det går att köra eget “råvaruindex” med trackers / minifutures för att få bort curtaget.

Tankar / funderingar / erfarenheter ?

5 gillningar

Jag tror att mannen bakom artikeln du referar till lade mer sin fond under 2022 pga Drakportföljen inte lebererat som planerat.

Kan vara värt att google

1 gillning

Kul initiativ! :slight_smile: Även om jag förstås anser att min avancerade allvädersportfölj är ett bättre alternativ än Dragon Portfolio för en svensk småsparare. Jag har även jämfört mot Dragon Portfolio i backtests. Särskilt lång volatilitet ter sig vara helt överflödigt för en portfölj i SEK pga valutaeffekter, vilket jag skrivit om i min tråd.

Kommentarer angående dina val av tillgångar:

Varför trackers istället för hederliga indexfonder/ETF:er? Onödig motpartsrisk och dessutom inte godkända för värdepappersbelåning, du ville väl få till hävstång på portföljen i ett senare skede? En globalfond + Sverigefond hade varit bättre i mina ögon.

I min portfölj använder jag Treasurys med ännu längre löptid (IS04) för mer volatilitet och hävstång på ränterisken. Varför AMF istället för Captor Iris?

Varför tracker istället för en guld-ETC såsom GLDA? Onödig motpartsrisk och dessutom inte ens billigare.

Jag är imponerad över dina planer, men ett enklare sätt är att köpa fonden Amundi Vol Wld. Den ingår i Eurekahedge CBOE Long Volatility Hedge Fund Index som Dragon Portfolio försöker replikera. Men som sagt, denna del tycks vara överflödig för en portfölj i SEK.

Än en gång imponerad över dina planer, men ett enklare sätt är att köpa fonderna Lynx Dynamic eller SEB Asset Selection, som är CTA-fonder. Lynx ingår i HFRX Systematic Macro CTA Index som Dragon Portfolio försöker replikera.

Kom ihåg att metoderna som beskrivs på sid 41 i rapporten främst syftar till att förklara hur författarna gjort för att lyckas konstruera ett backtest ända från 1900. Syftet är inte att läsare ska efterlikna metoderna i detalj. Det finns mycket mer effektiva sätt att få exponering mot lång volatilitet eller CTA/managed futures idag.

3 gillningar

Inget jag har hittat något om på nätet. Men om du kommer med den typen av påstånden får du gärna själv lägga in en länk.

“the investment adviser you have selected is NOT currently registered and is NOT filing reports with the SEC or any state.”

SEC / JURISDICTION REGISTRATION STATUS EFFECTIVE DATE
SEC Terminated 7/11/2023
Texas Terminated 2/26/2024

NOTICE FILINGS

2 gillningar

Absolut skulle man kunna köra det istället, och för stunden nog bättre. Men jag har fått för mig (kanske felaktigt, ska räkna på det) att det blir biligare leverage med t.ex. minifutures än med belåning. Nu har ju inte det med valet av trackers att göra som har leverage 1:1… så absolut skulle en fond / ETF funka lika bra. Men jag ser det här som steg 1 i en lång process att få till portföljprincipen.

I rapporten hänvisas till U.S. Treasury Bonds med 10års löptid, så försöker hålla mig till den principen. Vad gällande AMF vs Captor så hade Captor betydligt högre avgift (0.52% vs AMF 0.12%). Tycklte jag var lite magstark skillnad för en räntefond. Men du har helt klart en poäng att den kanske skulle kunna förbättras med andra, men tillsvidare håller jag mig till grundprincipen.

Samma sak här som för indexfonderna, kanske hade varit bättre nu att använda ETC istället…

Det är ju här det blir lite komplicerat, och jag har inte hittat någon info om t.ex. " Amundi Vol Wld" eller andra fonder faktiskt anväder den princip som “Active Long Volatility” specar (+/- 5% gräns). Eurekahedge CBOE Long Volatility Hedge Fund Index är väl(?) ett index av olika hegefonder, så att välja en där blir ju lite mellanmjölk. Enklast att veta att man följer vad dom räknat på är att köra egna optioner / warrants, och inser även nu att pengarna som inte används för stunden ska in på lämpligt räntepapper. Rapporten tar upp “U.S. Treasury Bonds” för den delen som inte behövs som säkerhet för Vol instrumentet, här väljer jag din rekomendation Captor Iris Bond A som parkeringsplats.

Jag kan inte riktigt se att Lynx eller SEB replikerar “Commodity Trend Following”, i synnerhet SEB där man kan se innehavet har ju inte alls speciellt mycket råvaror (nu 4.24%). Rapporten specade “Bloomberg Commodity Index” som som instrument, och EXXY följer det indexet. Och om det funkar (har just fört över pengar till IBKR, tar väl någon dag till innan det dyker upp på kontot) att gå kort på den så har jag inte hittat något som verkar funka bättre för att replikera den föreslagna strategin.

Så tar gärna emot tips på hur man billigare / bättre ska komma åt instrument som bättre efterliknar sub-strategierna, men säkrast blir ju att köra specad sub-strategi rakt av, får man ju om några månader även en bechmark att jämföra t.ex. SEB / Lynx med.

1 gillning

Redovisa gärna här när du räknat på det, jag är också väldigt nyfiken!

Ja, det stämmer att det är ett index med ett dussin olika hedgefonder, och nej, jag tror inte heller att någon fond använder exakt den principen. Dock tror jag som sagt inte heller att den principen är optimal, utan bara ett förenklat sätt som användes för att kunna backtesta strategin. Men jag är väldigt nyfiken på hur ditt försök till replikation kommer prestera jämfört med Amundis fond!

Beträffande räntefond för att parkera likviderna hade jag definitivt valt korta räntepapper istället för långa, annars blir det som att du dubblerar hela portföljens ränteallokering och gör även vol-strategin svår att utvärdera.

Nej, moderna CTA-fonder (s.k. managed futures-fonder) följer trender inom en mängd olika tillgångsslag, inte bara råvaror. Utfallet blir dock väldigt likt klassisk råvarutrend, eftersom tanken är att strategin ska prestera bäst i utdragna trender avseende både tillväxt och inflation. Den metod som användes i artikeln valdes för att på enklast möjliga sätt replikera en CTA-strategi.

Men jag är absolut intresserad och imponerad av din dedikation till att följa metoderna för vol och CTA bokstavstroget, och ser fram emot att se resultaten jämfört med befintliga fonder!

1 gillning

Hmm…. Intressant. Jag hörde det på en podcast och förutsatte att det stämde. Har googlat nu men inte hittat ngt om det utöver ngt på twitter från en okänd avsändare.

Det hade varit väldigt intressant att följa utvecklingen tills dags datum. Dela gärna om du hittar.

Då var den igång och allt köpt. Sätter den nästa avstämning till den 4e Juli då Warrants löper ut då. Baseline är;

Target 2024-05-25
Tot 100% 38 821 kr Balans
Equity 24% 9338 0.24
AVA OMXS30 TRACKER 4769 0.51
AVA SP500 TRACKER 4569 0.49
Bonds 18% 6856 0.18
Invesco US Treasury 3266 0.48
AMF Räntefond Lång 3590 0.52
Gold 19% 6987 0.18
GULD AVA 6987
Long Volatility 21% 8380 0.22
Warrant (OMXxxxxxAVA 40
parkering Captor Iris Bond A 8340
Commodity Trend Following 18% 7260 0.19
EXXY - iShares Diversified Commodity Swap 7260
parkering xxx 0

Kommer under månaden att titta primärt på

1. Jämföra en hypotetisk trendföljning enl. spec av " Commodity Trend Following" med MA50 på EXXY / liknande instrument med SEB Asset Selection. Går att backtesta.

Kommer om någon månad jämföra Amundi Fds Volatil Wld med warrant / ränte setupen, här har jag inte hittat något sätt att backtesta data. verkar ju finnas en negativ korrelation mellan de större index och Amundi Fds Volatil Wld vid nedgångar, men den “Active Long Volatility” som specas ska ju även funka vid stigande kurser. Så det kommer nog ta ett tag innan jag kan testa hur den här funkar jmf med Amundi Fds Volatil Wld.

Sen känns det ju aningen larvigt att ha warrants för 40kr, måste nog kontrollräkna det där lite bättre. Samtidigt inser jag att chansen är ganska stor att dom hela tiden förfaller utan betalning, men även om dom gör det ett helt år blir det “bara” 1% i förlust, vilket verkar litet givet hur Amundi Fds Volatil Wld rör sig. Problemet är väl att jämföra de två strategierna åt, så ska bli intressant att se om några månader. En tanke skulle vara att nu köra 50/50 mellan egen volla och Amundi Fds Volatil Wld, får fundera mera på det.

1 gillning

Har grävt mig ner mera i lite detaljer kring tillämpningen. Har testat att modulera Commodity Trend Following med MA50 på de vanliga råvaruindex som finns, och resultatet blev entydigt dåligt. Betydligt sämre än att statiskt hålla t.ex. SEB asset selection.

När det kommer till Long Vol. så är det svårt att testa resultatet då man använder optioner, men testade lite enkelt att köpa VIX om SP500 rört sig mera än 5%. Men då VIX rör sig så fruktansvärt mycket så blir det bara kaos av det. Likaså om man vid 5% rörelse köper Amundi Fds Volatil Wld A USD C. Kruxet är att när väl 5% rörelsen skett så har stora delar av vol. värdet redan inträffat, i synnerhet om man har handel 1 gång i månaden.

Sen enligt principen “KISS” så gjorde jag en tabell på de olika portföljerna (baserat på Zinos procent) . Det blir ju lätt förenklat, men lite övergripande ser det ut;

Zino Dragon All-Terrain Trinity
Stock 21 24 11 25
Bond 27 18 11 17
Commodity 8 11 8
Gold 24 19 11
Style / Trend Static 20
Long Vol 21 13
TAA 18 44 50

Inser att analysen redan är gjord för Long Vol för en SEK portfölj, och det funkar bättre att inte ha long vol för en portfölj med stort sek innehåll. Vad som då på ett övergripande plan skiljer Zino / orginal portföljen är vad man skulle kunna säga "TAA " (tactical asset allocation), och det bryter väl lite principellt mot “regeln” att inte röra portföljen mera än med ombalansering. TAA baseras ju på att aktivt välja olika tillgångsslag baserat på modeller. Nu finns ju den med, men som “statisk” variant i Zinos avancerade i forma av “Stil”.

Så inser att om man i Zinos modell lägger tillbaka Long Vol och tillämpar en egen “Stil” i form av TAA så är det inte mycket som skiljer.

Satt och funderade på att fortsätta modellen med då köra med long vol med Amundi och Commodity Trend Following får bli en etablerad TAA modell, men hittade ingen TAA modell för enbart råvaror, utan med en större mix. Och då helt plötsligt är det inte en “Dragon” längre. Och i sak beskriver inte Dragon en TAA för råvaror, dom specade en “commodity basket above/ below a 50-day moving average”, och det lyuckas inte jag hitta bra avkastning på.

Så lägger ner försöket, tror inte riktigt att man kan ta redovisningen dom gjorde i rapporten rakt av, i alla fall har mina tester inte gett ett acceptabelt resultat.

Vad jag tar med mig in i nästa “lekhink” är nog mera ev det som beskrivs i All-Terrain / Trinity , att leka med en mix av fast fördelning och TAA. Men det får bli en annan tråd.

1 gillning

På vilket sätt menar du att Dragon och All-Terrain använder sig av TAA? Den trendföljning som används i Trinity och Börslabbets allvädersportfölj är för mig klassisk TAA, där man går lång (aldrig kort) de tillgångsslag med mest positiv trend utifrån en förutbestämd korg.

Den trendföljning som beskrivs i Dragon och All-Terrain motsvarar snarare CTA/managed futures-fonder (såsom i min portfölj), som kan ta både korta och långa positioner inom en mängd olika tillgångsslag parallellt.

Huruvida klassisk TAA eller “statiska” managed futures-fonder är bäst för allvädersportföljer är dock en intressant fråga. Eftersom mitt mål är att skapa den “ultimata” statiska allvädersportföljen faller TAA bort, men jag hade absolut varit intresserad av att se om TAA hade presterat bättre ur ett portföljperspektiv.