Situation:
Leasing på 36 månader á 6500.-/mån.
Om avtalet sägs upp i förtid betalar man 40% av kvarvarande ej förfallna belopp, dock minst 3 månavgifter.
Således mest förmånligt att säga upp vid 7mån * 6500 * 40% = cirka 18500.- som är närmast 3 * 6500 = 19500.- som är lögsta beloppet.
Fråga:
Om man inte behöver bilen mer än 2 mil om dagen för arbetspendling räknas det som att man sparar pengar om man säger upp avtalet i förtid och betalar straffavgiften på 19500.- istället för att ha kvar bilen och betala normala leasingen på 6500.- under kvarvarande 7 månader?
P.S. Man kan sälja vinterhjul till bilen för x-xx000.- och därmed ’återhämta förlusten för straffavgiften.
Vad göra? Lämna in och bestraffas eller behålla och nyttja bilen kontraktet ut?
Jag leasade en bil precis före pandemin, blev ändrade behov och jag var sugen på en annan bil så efter två år hittade jag en som ville ha kort leasing period som tog över den.
Eventuellt kan man locka med att stå för överlåtelsen och bjuda på en månads avgift.
Jag vet inte hur man ska betrakta det riktigt, för rent krasst är det mest ekonomiskt lönsamt att skrota avtalet och betala 40%, förutsatt att du tar dig runt på andra mindre kostsamma sätt. Sen är det kanske rent praktiskt så att du ändå behöver en bil och då kan du gärna ligga kvar i den leasingen ett par månader kvar.
Hade precis 7 mån kvar. Straffkostnaden var 35%, men på det ursprungliga priset (dvs före räntehöjningen). Det landade således på 400070.35, mot 5000 per månad i sju månader.
Bör tilläggas att jag har min gamla bil kvar, samma bil som jag räknade på att sälja när jag ingick i leasingavtal. Lite av glädjekalkyl fanns med från min sida, samt en iver att få välja något nytt :).