Hej!
Jag försöker säkra upp en del av mina besparningar i kontanter så gott det går. Jag har redan rätt mycket guld i portföljen, så portföljen borde gå ok vid inflation.
Del del av mitt sparande som ska bestå mest av kontanter/räntor är jag osäker på hur man bäst skyddar sig mot alla konstigheter som kan hända. Jag ska inte använda pengarna förrän om över två år, så jag har tänkt att binda upp en del av dem i ett 2 års fasträntekonto. Alla verkar ju vara rörande överens om att räntefonder inte är någonting att ha, så jag funderar på att sälja av det mesta av AMF Lång och Mix men det kanske är dumt, räntepapprena de binder är ju i alla fall bättre än de 1,4 man kan få? Det är okej att tappa några procent hit eller dit, om risken innebär bättre genomsnittlig avkastning. Jag har en oro kring ett scenario där inflationen och räntorna tar fart, då sitter mina pengar upplåsta om jag sätter in dem på fastränta i dåligt avtal. Men det verkar ju inte vara så sannolikt mtp de signaler bankerna skickar.
Vad är det bästa? Kanske en del på fasträntekonto, en del på AMF mix/lång, och en del på realränta? Om jag ska ha realränta, körs den bäst i aktie- och fonddepån? Jag vill liksom sprida riskerna så lång det går med de pengarna, skydda mot alla konstigheter som kan göra att de minskar i värde när de ligger och väntar. Det känns konstigt att ha lösa kontanter på sparkonto, även om det ger en ett visst “skydd” mot att räntan går upp.