Fasträntekonto eller räntefonder?

Idag kan man få 3% eller mer om man sätter pengarna på ett fasträntekonto med bindingstid på 1 år. Om jag förstod bankens rådgivare rätt kan man förvänta sig ungefär samma avkastning i en räntefond. En räntefond kostar i avgift och 2022 lärde mig att de dessutom kan minska väsentligt i värde. Vad är då poängen med räntefonder jmf med fasträntekonto förutom då att man inte kommer åt pengarna under bindningstiden?

Det beror på när du ska använda pengarna.
Är det kortsiktigt sparande, typ buffertspar eller sparande till kontantinsats om 2 år så är sparkonto med insättningsgaranti det bättre valet edtersom du är garanterad att ha pengarna när du behöver dem.

Räntefonder däremot används för att agera krockkudde vid t.ex. en börskrasch där de förhoppningsvis går upp i värde när börsen går ned.
Vissa räntefonder som går att belåna passar dessutom bra i en diversifierad portfölj med portföljbelåning.

Hoppas det klargör saken, hojta till annars :slightly_smiling_face:

1 gillning

(Edit: Såg nu att frågeställningen gällde fasträntekonto med bindningstid snarare än ”vanligt” högräntekonto, men jag låter min ”tankeställare” nedan stå kvar då det kan vara värt att fundera över hur mycket av sin buffert man vill binda upp, oavsett sparform.)

För egen del kommer jag aldrig mer att likställa räntefonder med kontanter på bankkonto.

Under Coronakrisen satt jag med i stort sett hela min kontantbuffert uppbunden i Spiltan Räntefond Sverige, vilken marknadsfördes som ”ett alternativ till bankkonto”.

Fonden handelsstoppades när obligationsmarknaden torkade ihop under det marknadskaos som uppstod i februari / mars 2020 och Spiltan angav att fonden stängdes för handel pga att de var oförmögna att värdera de företagsobligationer som utgjorde en stor del av fondens innehav, SBB bland annat.

Där stod jag och hade inte tillgång till mitt ”säkra” kapital när jag som bäst hade kunnat behöva det.

Som tur var blev jag inte av med jobbet och slapp sälja fonder och aktier till förlust (under rådande börskollaps) för att finansiera uppehället. Jag minns dock vänner som blev av med sina jobb i den här vevan och att det var +6 månaders väntetid att få A-kassa då anstormningen dit var enorm under den här perioden.

Dessutom missade jag att kunna putsa in pengar på börsen när den kraschade -något jag fortfarande grämer mig över. Tveksamt om man får uppleva något liknande guldläge igen.

Så nej, lägg inte mer pengar i räntefonder än du har råd att riskera att få inlåsta är mitt tips.

Visst kan banker kollapsa och insättningsgarantin visa sig vara värdelös för pengar på konto i ett worst case scenario, men då har vi nog värre problem.

I vanlig ordning är nog riskspridning nyckeln till överlevnad.

Lycka till! :slight_smile:

Mitt första inlägg för övrigt.

3 gillningar

Jag kör fast räntekonto för en del, den andra delen US/Euro gov bonds då de är tryggare än rönte fonder i hur lätta de är att sälja samt diversifierar mig i stora valutor, och den sista delen av mina 30% kör jag i wisdom tree gold. Allt det är likvidt, även under Corona som nämnts ovan.

1 gillning