Godkväll,
Jag har en stor del av portföljen likvid (SEK) sedan i somras och är redo att slå till i en rad amerikanska och europeiska aktier inom de kommande månaderna då multiplarna börjar komma ner på attraktiva nivåer för ett långsiktigt inträde.
Problemet är den utländska valutan och speciellt i relation till vår svaga krona. Med USD/SEK och EUR/SEK på de här nivåerna är jag inte speciellt sugen på att köpa i utländsk valuta då jag är rädd för att framtida uppgång kommer raderas av att valutan går i motsatt riktning…
I företagsvärlden har mina bolag alltid jobbat aktivt med att säkra upp valutan, främst genom så kallade valutaterminer och valutaswappar för att bevara marginalen i affärerna och inte tappa mot kalkylen på eventuella valutaförändringar. Det är ett instrument som tillhandahålls av husbanken och då har det oftast rör sig om belopp som motsvarar minst 20 mkr.
Har testat lite olika sätt att försöka hedga valutan på aktiemarknaden i tidigare investeringar men har väl aldrig upplevt att det blir speciellt bra eller tydligt. Känns alltid som att man missar något och att hedgen inte fungerar 1:1 som han förväntar sig.
Hur hedgar ni er mot valutaförluster i USD och EUR i förhållande till SEK på ett aktivt sätt genom er depå hos Avanza? Finns det några enkla, tydliga och effektiva (kostnadsfria) sätt som jag har missat? Vi pratar om säkra upp ett par hundra tusen USD/EUR så inga mega affärer.