Har isk på Handelsbanken och bla Handelsbankens global index criteria ca 0,4% i avgift,
Ska jag sälja av hela innehavet på ca 400 000kr på en gång och köpa Dnb Global indeks eller Lf global som har en avgift på 0,2% istället?
Eller 50-100 000kr per gång?
Om man har svårt att välja vilken fond man vill ha kanske man ska sätta 50/50?
Gissningsvis för att Johan behöver befinna sig utanför marknaden en tid efter att han har sålt. Ponera att Iran/USA sluter fred och Hormuzsundet öppnar den dagen. Då riskerar bytet från 0,4 % till 0,2 % i avgift att ha kostat många års avgiftbesparingar.
Säljer man av allt på en gång och börsen sedan går upp 10%-20% de dagar man inte har fonderna så går man miste om en ganska bra vinst… Säljer man av lite i taget så minimerar man risken för detta.
0,4 till 0,2 är inte så stor. jag hade inte haft bråttom att flytta. Hade dock köpt DNB global indeks på nya investeringar.
När jag har bytt fonder och det är lite större summor har jag delat upp det och sålt / köpt lite pö om pö. Känns bättre iaf, vad man tjänar på det eller inte vet man ju inte förrän i efterhand
Hade tur i januari när försäljningen av en globalfond gick igenom dagen innan det ”rasade” pga tullproblemen och kunde sen köpa in mig billigare veckan efter, men det var ju bara tur.