Sälja böcker via butik. Hur fördela vinst?

Hej!

Min fru har skrivit en bok som hon låtit trycka och sälja. Hon har även pratat med en liten gårdsbutik som är intresserade av att sälja boken hos sig. Butiken vill dock ha 40% för det. Vad säger alla ni smarta ekonomimänniskor om det? Finns det någon standard att förhålla sig till? Är 40% för mycket? Är det rimligt?

Tycker spontant att det låter helt rimligt. Jag utgår nu från normala marginaler i handeln.

Frun har pratat om att sälja boken för 150:- ut till kund. Hon har dock lagt ca 50kr på att få den tryckt osv…Det är alltså 100:- vinst som skall fördelas 60/40 vilket innebär att frun tjänar 10:-/bok. Jag tänker att det är lite lite och att hon borde höja utpriset?

Redigerat:
Gick lite fort i huvudet när jag räknade på det :slight_smile:

Vill butiken ha 40 % av vinsten, inte av försäljningspriset? I så fall ska de väl bara ha 40 kr och det blir 110 över till frun, alltså förtjänst 60 kr.

Om det är av priset tar butiken 60 kr och det blir 90 kvar till frun, alltså 40 kr i vinst (hänsyn ej tagen till ev. moms).

Eller har jag missat nåt :slight_smile:

Oavsett borde hon nog höja priset rent ekonomiskt, men det beror ju också på hur efterfrågan ser ut.

1 gillning

Butiken har ju ingen aning om författarens kostnader, så förhandlingen sker på bruttopriset.

1 gillning

Hon borde rimligen höja priset. Tryckkostnaderna för en ”normal” förlagsutgiven bok ligger på kanske 10 kr. Med egenutgivning blir kostnaden högre och det borde återspeglas i priset.

Det är en bra idé att sälja egenutgivna böcker själv via Bokbörsen. Det fungerar.

1 gillning

Haha, gick lite fort i matematiken där :slight_smile: Tack för det!

1 gillning

Jag har inte krängt böcker, men väl självutgiven vinylplatta till skivbutiker. Normalt påslag är 80% till kund för att täcka både butikens del och moms. Jag har ofta sålt för 100 och då hamnar de i butiken för 180.

Nu är ju bokmomsen lägre, men jag tänker att kostnaden att privattrycka en bok nog är ganska jämförbart med att privatpressa en vinylplatta.

Sedan kan jag ju tycka att man kan göra skillnad på om de säljer på kommission eller om de köper in (låt säga) 10 ex i förväg. Man kan även avtala rabatter om det blir bra efterfrågan.

1 gillning

Bokmomsen ligger på 6%. Bra tanke med att sälja på kommission eller inte. Jag tänker att man helst vill att butiken köper böckerna och betalar direkt. Det känns säkrare och pengar i hamn direkt.

Det vill man alltid… men alla butiker vill inte det. :slight_smile:

2 gillningar