Sälja fonder i ett dödsbo

Hej,
Jag och mina syskon hanterar ett dödsbo efter min mor (änka) som dödsbodelägare. Inget testamente eller efterarvingar finns.

Vid insamlandet av information gällande tillgångar har vi t.ex. hittat fonder i Swedbank som jag anser vara spekulativa och dyra. Som exempel kan nämnas Swedbank Robur Technology A med en kostnad på 1.4%.

Med nuvarande väntetider hos skatteverket (för bouppteckning) och Swedbank (arvskifte) ser det ut som att det kan ta ca 18-20 veckor innan fonderna kan säljas om vi använder oss av Swedbanks normala processer via Arvskiftesgruppen.

Finns det någon möjlighet att sälja av dessa fonder innan bouppteckning och arvskifte genomförts?

Tack för ett bra forum!

1 gillning

Som jag har förstått får ni vänta tills bouppteckningen är klar.
Sedan kan man välja att sälja av innan det skiftas ut, notera att eventuell reavinst då skall deklareras och skattas av dödsboet.

2 gillningar

Fråga Swedbank om ni kan köpa/sälja tillgångar i dödsboet innan bouppteckning är gjord. Tveksamt om det fungerar, men kanske olika hos olika banker. Om ni väntar och fördelar ut andelar så får var och en besluta angående sälja eller behålla och sedan betala skatten. Om ni säljer tillgångar inom dödsboet så måste det deklareras nästa år, vilket kan innebära ett års väntan på att upplös dödsboet.

1 gillning

Beklagar er förlust.

Jag har tyvärr inte svar på din fråga kring vad som gäller om ni vill sälja.

Dock vill jag nämna att ni ska inte känna att det varit fel att äga den fonden även om avgiften har varit högre än för indexfonder.

Den har varit bland de bästa fonderna senaste tio åren och den har gått upp runt 800% under den perioden. Under 2023 gick den upp 50% (återhämtning efter 2021).
Med den historiken kan man förlåta avgiften :sweat_smile:

3 gillningar

Inte innan bouppteckningen är godkänd av Skatteverket (fick jag till svar när jag ställde samma fråga till vår jurist). Innan arvskiftet får det däremot göras.

1 gillning

Tack så mycket för alla svar! Då siktar vi på att få klart bouppteckning så snart som möjligt.