Vill du hålla det riktigt enkelt så köp valfri Global Indexfond Jag slänger med en graf över utvecklingen på ett par globalfonder som jämförelse mot din nuvarande fond. Historisk avkastning är ingen garanti framåt men både avgift och avkastning historiskt är dramatiskt mycket lägre.
Avkastningen på Nordeas Fond från 10 juni 2013 (där jämförbarheten kunde börja mot de övriga fonderna) så har Nordea levererat 136,36 % avkastning med en avgift på 1,7 %. Länsförsäkringar Global har under samma period avkastat 281,7 % till en avgift på 0,23%.
Lägst avgift på Avanza får du på deras Avanza Global som har en avgift på 0,09%. Men egentligen valfri globalfond funkar bra.
Finns dock långt mer kunniga personer här inne som kan tipsa om vettiga portföljer som helhet men vill du ha det bra och enkelt är nog detta den stående rekommendationen
Tack för ditt svar! Ja det ser ju lite annorlunda ut
Jag har sedan innan Spiltan Globalfond Investmentbolag och Storebrand Global Plus A SEK men betydligt mindre belopp.
Tycker du att jag sprida beloppet i olika globala fonder?
Håller med @Robinjoh om att byta och om förslagen billiga globalfonder. Att jämföra Nordea Stratega 70s utveckling med dessa fonder är dock inte rättvisande. Länsförsäkringar och Storebrands globalfonder i grafen innehåller 100% aktier. Nordea Stratega 70 innehåller endast 70% aktier och resten räntor. En bra jämförelse skulle kunna vara mot Lysa i fördelningen 70/30.