Tack för din synvinkel. Varför jag jmf spiltan med en index globalfond är ju för att jag funderar på att byta till den, alltså överge investmentbolagen…
Jag behåller. Dock har jag endast runt 6% i Spiltans fond ser jag nu när jag räknar på det. Blir en del i kronor men inte i procent.
Tack för att du delar. Jag har mkt större andel av Spiltan, därför är jag lite fundersam.
Jag behåller!
Jag har investerat i Spiltan Investmentbolag för att få lite exponering mot Sverige.
Jag har valt den för att historiskt sätt så har den presterat dubbelt så bra som OMXS30 sen den skapades, om den kommer att fortsätta överprestera det svenska indexet återstår att se, är ju enbart spekulation.
Sen är det klart att den inte levererar samma avkastning som globalfonder just nu då det är en mindre bra period för Sverige och vår ekonomi medans det är en bra period för USA och tech som dominerar för tillfället.
Med det sagt så kommer jag att behålla Spiltan Investmentbolag. Jag har inte en särskilt stor andel investerat i just denna fond, ca 5% av mina 15% som jag har i svenska fonder.
Du kan alltid ombalansera ditt innehav om du känner att du har för mycket i den fonden.
Tack för din synpunkt, ja om balansera kan vara ett alternativ för mig.
Jag bytte precis Spiltan Aktiebolag mot Spiltan Globalfond, och nöjer mig med 10% Plus Allabolag som den enda svenska fonden i min portfölj.
Rätt eller fel får vi väl se framgent.
Tack för tips! Låter klokt. Ja det kan räcka med 10% Sv nu…