Jag har haft Spiltan investmentbolag i många år nu o har en lite större summa på den. Jag funderar på att byta den till en indexfond nu. Har läst en del här på RT att den inte är lika hyllad längre.
Jag känner mig inte säker på Spiltan längre och tycker den presterat sämre än mina andra innehav gjort; Lysa, andra indexfonder, investor mm.
Hur gör ni andra- har ni kvar den eller säljer ni av?
En annan fråga- kostar det mig ngt att sälja av den o byta till en indexfond? Har aldrig gjort det tidigare.
Ja det är väl för att RK här har börjat fundera på om den är så åtråvärd längre
samt att den gått mkt sämre än indexfonderna. Kollar man på utvecklingen tre år har spiltan 10% o indexfonder 30%. Men du tycker alltså att man ska sitta still i båten.
Uppgången i index global beror väl andelen av usa som gjort att indexfonderna global har gått så bra. Men det lär det väl fortsätta att göra så ett tag till tänker jag… och den ekonomiska utvecklingen i usa är väl alltid högre än den europeiska och svenska?
Jamen det du säger stämmer inte med hur reglerna kring fonder och ISK ser ut.
Det kostar inget att byta mellan fonder som saknar sälj/köpavgift (vilket är extremt ovanligt för fonder). Det kostar heller ingen skatt så länge det är inom ISK.
Själv fick jag en tusenlapp av min bank för att flytta in några fonder.
Angående Spiltan Investmentbolag tänker jag att det är två olika frågor.
Spiltans fond är väl kanon om man vill investera i investmentbolag med bra spridning och låg avgift. Antagligen betydligt längre avgift än vad man själv kan få till genom köp och sälj av separata aktier i respektive bolag.
Den andra frågan rör huruvida man vill investera i investmentbolag över huvud taget, men det blir lite tokigt att jämföra utvecklingen hos Spiltan med en global indexfond.
Jag är ganska säker på att det är ett missförstånd.
Det kanske var så att fonden minskade i värde från att du tryckte på säljknappen tills dess att den var såld?
Eller hur bokfördes dessa 1000 kr?