57 år, inget nysparande, strax uttagsfas, men jobbar lite i eget företag hemifrån. Barista-fire-aktigt. Ca 40 % sparkonto, 45 % globala indexfonder och 5 % Sverige Plus indexfonder samt 10 % Spiltan investmentbolag Sverige.
Funderar på om det kanske är dags att skifta Sverigedelen till enbart Plus Sverige, alltså sälja Spiltan och köpa fler Plus Sverige.
Vad tänker ni? Bör man i mitt läge ha kvar Spiltan eller inte?
Jag har själv ungefär samma tilt i min Sverigedel som du har (en tredjedel index och två tredjedelar svenska investmentbolag) och tänker ligga kvar så.
Du bör väl ha en sparhorisont på 20-30 år till om inte tanken är att du plockar ut allt innan du blir typ 68?
Hur ser uttagsstrategin ut?
Risken med Spiltanfonden är att tre företag utgör mer än 50% av fonden vilket är mer än dina 5% i Plusfonden. Så frågan kan kanske kokas ner till om du är nöjd med just detta?
Jag hade då inte legat sömnlös med den fördelningen iaf, men om du vill minska antalet fonder så funkar det ju att baka in den i plus, annars går det ju att börja med att sälja från den när det ska börja norpas av kapitalet.
Nej, men tänker att allt ska räcka totalt ca 20-25 år. Jag har ju en del att ta av från bankkonto som sedan fylls på allteftersom genom att sälja av från börsen. Jobbar dessutom lite fortfarande i egen firma hemifrån. Har sedan brf som ger en god vinst. Kan vara svårt att hitta hyreslägenhet i mitt läge dock. Sedan att hyfsat arv om några år.