Sälja Spiltan investmentbolag Sverige?

57 år, inget nysparande, strax uttagsfas, men jobbar lite i eget företag hemifrån. Barista-fire-aktigt. Ca 40 % sparkonto, 45 % globala indexfonder och 5 % Sverige Plus indexfonder samt 10 % Spiltan investmentbolag Sverige.

Funderar på om det kanske är dags att skifta Sverigedelen till enbart Plus Sverige, alltså sälja Spiltan och köpa fler Plus Sverige.

Vad tänker ni? Bör man i mitt läge ha kvar Spiltan eller inte?

1 gillning

Jag har själv ungefär samma tilt i min Sverigedel som du har (en tredjedel index och två tredjedelar svenska investmentbolag) och tänker ligga kvar så.

1 gillning

Du bör väl ha en sparhorisont på 20-30 år till om inte tanken är att du plockar ut allt innan du blir typ 68?

Hur ser uttagsstrategin ut?

Risken med Spiltanfonden är att tre företag utgör mer än 50% av fonden vilket är mer än dina 5% i Plusfonden. Så frågan kan kanske kokas ner till om du är nöjd med just detta?

2 gillningar

Jag gjorde precis enligt din tanke nyligen. Ville ha större riskspridning.

1 gillning

Jag hade då inte legat sömnlös med den fördelningen iaf, men om du vill minska antalet fonder så funkar det ju att baka in den i plus, annars går det ju att börja med att sälja från den när det ska börja norpas av kapitalet.

1 gillning

Nej, men tänker att allt ska räcka totalt ca 20-25 år. Jag har ju en del att ta av från bankkonto som sedan fylls på allteftersom genom att sälja av från börsen. Jobbar dessutom lite fortfarande i egen firma hemifrån. Har sedan brf som ger en god vinst. Kan vara svårt att hitta hyreslägenhet i mitt läge dock. Sedan att hyfsat arv om några år.