Hejsan!
Jag har fått ta del av incitament att köpa in mig i bolaget där jag jobbar, vilket låter som en rolig investering i och med hur mycket vi växer. Bolaget är inte börsnoterat och värdering kommer ske en gång i kvartalet. Standardrelger gäller; behöver stanna 3 år etcetc för att få sälja till vinst.
Men, jag var inte förberedd på detta och har mina investeringspengar upplåsta i diverse, 66/33 fonder och aktier, och är lite villrådig för hur jag ska lägga om för att ta del av denna investeringen. Fonderna ligger alla på plus, men på aktiefronten ligger dessvärre de flesta på back just nu. Så frågan blir väl; realisera en del förluster i aktier eller sälja fonder som ligger på plus för att flytta över det till denna investering? Kommer behöva sälja av antingen 15 eller 30% av mitt innehav för att kunna köpa in mig i bolaget, beroende på vilken nivå jag väljer.
Som side note har jag under en längre period funderat på att minska mina aktieinnehav för att flytta över till fonder då jag inte känner att jag har tid/kunskap att läsa på(och förstå) om bolagen samt dessutom hålla mig uppdaterad.
Tacksam för tips att tänka på som lite nybörjare ![]()