Hej på er, flitig läsare av forumet men inte skrivit tidigare.
Jag jobbar på ett tillväxtföretag inom techsektorn där man som anställd kunnat delta i företagets rundor. Jag och min fru slog till för ett par år sen och investerade 250.000.
Då det finns ganska omfattande gråhandel av aktien så har man någorlunda koll på värdet på sina aktier plus att det varit fler rundor och dessa aktier är nu värda ca 1,5 miljoner. Det är också ganska lätt att sälja aktier om man vill, tar ett par veckor, har kollegor som gjort detta.
Det är såklart jättekul med värdeutvecklingen men jag inser ju också att vår risk blivit helt skev. Vi är precis i början av vårt sparande och har mest pengar investerat i lägenheten (bor i Stockholm).
Så vår fördelning ser nu ut ungefär såhär: Ca 2 miljoner i kontantinsats på lgh (69% belåning) ca 300 k i fonder och sen 1,5 miljon då i EN(!) onoterad aktie som dessutom är min arbetsgivare. Så om aktien skiter sig så skiter sig nog mitt jobb med.
Hur borde jag tänka kring risk? Jag förstår ju att den är helt körd. Men finns det något jag inte tänker på att jag borde göra? Borde jag sälja av en andel? Jag tror fortfarande att aktien kan öka mycket mer i värde, men det är såklart ren spekulation Jag inser ju att en sak jag skulle kunna göra är att byta arbetsgivare men gillar verkligen mitt jobb!
Jag var i liknande situation för drygt 20 år sedan.
Hade köpt in mig hos arbetsgivarens aktie och även köpt via arbetsgivaren.
Fantastisk utveckling. Men jag sålde aldrig.
Hade kollegor som sålde (aktien var noterad).
Sen kom IT kraschen och aktien gick ner typ 95%.
Hade jag hamnat i liknande situation så hade jag sålt minst 1/3 idag, kanske 50%.
På så vis så skulle jag fått tillbaka investeringen och även en del vinst.
Skulle priset fortsätta uppåt så har man fortfarande värdeutveckling på en del av innehavet. Skulle den åka ner i botten så har man åtminstone fått en del vinst.
Jag håller med, sälj av hälften å sätt dessa pengarna i en diversifierad portfölj istället. Då har du fortfarande kvar en hel del å om det går bra så hänger du med upp, annars har du ändå gjort en vinst på denna satsning!
En sak till att fundera över är, skulle du idag köpt aktier i det bolaget för 1,5 milj eller skulle du ha spridit ut risken på fler bolag eller indexfonder?
Håller med ovanstående. Sprid risken! En kompis gjorde framfabresan från starten på pyttekontoret i Lund. Han hann rädda lite, men fallet blev ju massivt ändå…
Tack för input hörni och ni har givetvis helt rätt. Jag skulle ju aldrig ínvestera 1,5 miljon i en aktie givet min totala portfölj. Det som jag känner komplicerar det lite är att man hamnar i något som kanske liknar “home bias” diskussionen gällande Sverigefonder. Att det kan göra lite ondare att missa en uppgång när alla runt omkring än är en del av den.
Jag tänker att jag får se till att sälja en så ansenlig mängd att jag är nöjd även om aktien crashar till 0 men också kan vara en del av fortsatta uppgångar om det pågår! Lutar nu åt att i alla fall sälja av hälften!