Samla ihop tjänstepension på ett ställe

Hej!

Har jobbat lite överallt båda i privat och public sektor och skulle vilja hitta ett ställe där jag kan flytta alla mina pensioner till, har några hos Nordea men dom tar ej emot alla typer.

Vad har ni era? vad jag kan se vilka typer dom tar emot så jag kan få allt samlat.

Du kan bara samla de pensionspotter som har fri flytträtt och enbart inom samma pensionsavtal. Du kan till exempel slå ihop potter som hör till KAP-KL men du kan inte slå ihop dem med ITP2, för att ta ett exempel. På Minpension.se kan du se en lista på vilka pensionspotter du har, inom vilka avtal de ligger och om de är flyttbara eller inte.

1 gillning

Jag flyttade allt som var möjligt till Avanza där jag kan köpa deras vanliga fonder för pensionspengarna.

Avanza hjälpte mig med flytten och de har ibland erbjudande där de står för flyttavgifter upp till en gräns.

Det tar dock lite tid innan allt är på plats men jag upplever att jag är mer engagerad i hur de pengarna placeras när jag har en större summa på ett ställe.

Det finns såklart fler leverantörer än Avanza :slight_smile:

1 gillning

Funderar på detta och om det är någon poäng i att jämföra Avanza med Nordea eller om det alltid är smartare att välja nischbank nu? Har varit kund där sedan det hette PK-Banken och har nästan allt mitt sparande där, (>4.5 mkr) endast använt Avanza för aktier jag inte kunnat köpa via Nordea.

Hur fungerar det med uttag? Kan du ändra uttagdtiden när du vill eller måste du bestämma dig direkt och sedan köra med samma tills pengarna är slut?

Ingen aning är inte nära pension men Avanza skriver på sin hemsida:

• Det går bra att påbörja utbetalning redan från 55 års ålder om din arbetsgivare har gått med på det. Vilka val kan jag göra? Utbetalning kan pågå under minst 5 år och som mest 20 år, eller livet ut. Utbetalningarna kan ske årsvis, halvårsvis, kvartalsvis eller månadsvis .*