Tagit mig ur en jobbig period i mitt liv och har dragit på mig en del skulder PGA av det. Funderar på om det kan vara värt att ansöka om ett samlingslån för att få ner min månadskostnaden och räntan.
Lån 1: 33500kr Ränta: 24,25. I månaden: 1250kr
Lån 2: 71700kr Ränta: 8,65. I månaden: 1300kr
Lån 3: 133500kr Ränta: 14,1. I månaden: 2350kr
Kreditkort: 22500kr Ränta: 20%. I månaden: 1000kr
Klarna: ca 6000kr
Har ni några tips eller svar? Vart ansöker man smidigast om det blir aktuellt? Lendo?
Personligen hade jag nog försökt samla ihop allt till ett lån, genom t.ex Lendo.
Sedan gäller det att försöka amortera så mycket som möjligt och hålla utgifterna låga. Inga pengar på börsen under tiden. Allt överskott, utom buffert, bör gå till amortering.
Du betalar idag en sammanlagd ränta på 14,4%
Om du kan få ett samlingslån där den effektiva räntan är lägre än 14% så är det värt att byta.
Om du inte samlar lånen så bör du satsa järnet på att betala av lånet med högst ränta först. Gör extra amortering varje månad till det lån där räntan är högst. Om du kan släcka dina två dyraste lån så går räntan ner till 12%. Drt kanske inte låter mycket men med dina lån är 2% billigare ränta 5000 kr om året. Det är den snöbollen du vill komma åt! Ju lägre ränta du betalar desto mer kan du lägga på att amortera lånen.
Kom ihåg att det allra viktigaste för dig är att inte dra på dig mer lån. Håll koll på dina inkomster och utgifter med hjälp av Zlantar eller någon liknande form av budget.