Hej, jag skulle behöva hjälp av hjärnorna på forumet.
Scandinavian Biogas genomförde i höstas en företrädesemission till några av storägarna samt VD. Kursen var 25kr om jag inte missminner mig.
Denna företrädesemission ledde till att Aneo blev största ägare med 36,1% och omfattas av budplikt. Nu erbjuds aktieägarna 15,45kr per aktie.
Om jag tackar ja så är det uppenbart vad som händer. Jag får 15,45 per aktie som utbetalas i slutet på December. det som inte är klart för mig och som jag inte lyckas läsa mig till är vad som händer om jag tackar nej?
Jag antar att aktien kommer att vara noterad och handlas som vanligt om inte Aneo äger 91% av aktierna då de kan begära tvångsinlösen.
@susnil Vad jag har fått reda så är det så att om man inte gör någonting så kommer man fortsatt behålla aktierna och de kommer att handlas på first north som vanligt.
Och du har rätt i att erbjudandet är lågt. Personligen tror jag det är en miss att sälja till det priset, särskilt med tanken på att Aneo gav 25 kronor styck vid nyemissionen
“Styrelsen för Scandinavian Biogas har meddelat att den kommer att utvärdera Erbjudandet och offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet samt ett värderingsutlåtande (fairness opinion) senast två veckor före acceptfristens utgång.”
The Board of Directors[1] of Scandinavian Biogas Fuels International AB (publ) (“Scandinavian Biogas” or the “Company”) unanimously recommends the shareholders of the Company not to accept Aneo Renewables Holding AS (“Aneo”) mandatory offer of SEK 15.45 per share in cash.
This statement is made by the Board of Directors of Scandinavian Biogas pursuant to Rule II.19 of the Swedish Corporate Governance Board’s takeover rules for certain trading platforms (the “Takeover Rules”).